Stát otvírá dotované rychlíkové tratě konkurenci, vyhlásil první tendr

Železnice

Železnice Zdroj: ctk

Pod státní dotační deštník se na železnici mohou v blízké budoucnosti skrýt vedle Českých drah i jiní dopravci. Ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka dnes spustilo liberalizaci dotované rychlíkové dopravy, když vypsalo první ze série dlouho odkládaných tendrů. Serveru E15.cz to potvrdil Martin Novák z tiskového oddělení MD.

Pro začátek se dopravci utkají o méně lukrativní motorovou relaci Plzeň – Most. Na podání nabídky mají sedm měsíců, vítěz získá smlouvu se státem na 15 let, jezdit začne v prosinci 2016. Odhadovaná hodnota zakázky je 700 milionů korun, dalších zhruba 200 milionů by mohly činit tržby od cestujících.

O záměrech nového ministra informoval server E15.cz už koncem ledna. „Je v našem zájmu otevřít trh, jsem příznivcem liberalizace a budu ji postrkovat vpřed,“ řekl tehdy Ťok. Kromě tratě v severozápadních Čechách chce proto ještě do konce roku nabídnout dopravcům tučnější sousta.

Následovat by měly další tři soutěže o celkem pět rychlíkových linek. Dopravci se v jednom balíku utkají o spoje Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem, následovat bude lukrativní soubor elektrických spojů Praha – Děčín a Praha – Chomutov – Cheb. V poslední letošní soutěži pak půjde o rychlíky Ostrava – Opava – Olomouc, které se stát pokoušel neúspěšně vysoutěžit už před dvěma lety.

Linky dálkové dopravyLinky dálkové dopravy | MD

Po otevření trhu volá řada konkurentů Českých drah, například Arriva nebo National Express. „Jsme rádi, že ten proces znovu začal, do výběrových řízení se chceme hlásit. Doufáme, že už nenastane žádné zdržení,“ řekl serveru E15.cz šéf tuzemské Arrivy Daniel Adamka.

Minimálně jeden háček se ale na celé akci najde. Státu se nepodařilo vyřešit problém vzájemného prodeje, uznávání a rozúčtování jízdenek mezi dopravci, což pro cestující může být komplikace. Dotované rychlíky dosud výhradně provozují České dráhy, stát za ně platí čtyři miliardy korun ročně. Podobně jako stát se odhodlaly k liberalizaci trhu i některé kraje. Například v jižních Čechách běží klání o soubor šumavských tratí v hodnotě dvou miliard korun.

Dan Ťok: Chci vrátit Česko na železniční mapu Evropy