Stát vnucuje letiště regionům. Ty ale nemají peníze

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: lmrs

Ministerstvo dopravy se rozhodlo zbavit podílu v malých slovenských letištích. Státem vlastněnou část akcií chce převést na města a kraje, ve kterých se letiště v Piešťanech, Popradu, Sliači a Žilině nacházejí.

„Malá letiště jako součást dopravní infrastruktury by měla sloužit hlavně potřebám regionů, a proto patří pod jejich správu,“ zdůvodnil rezort. Region by se měl za bezplatný převod majetku od státu na oplátku zavázat, že letiště bude provozovat alespoň deset let. To by ovšem znamenalo nemalé výdaje, na než však stát přispívat nechce.

Plán šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa zatím ve vládě nenašel definitivní podporu. Dospěla jen k závěru o převodu majetku letiště v Piešťanech. Právě v tom má stát nejnižší podíl. „Uzavřeli jsme téma a diskuzi o piešťanském letišti, které by mělo do konce roku přejít na většinové akcionáře. Stát tam má 22 procent a chceme, aby tyto podíly přešly na Trnavský kraj a město Piešťany,“ vysvětlil ministr. V následujících letech po převodu chce stát snížit i dotaci na letiště s tím, že bude přispívat jen 120 tisíci eury ročně na jeho bezpečnostní ochranu.

Samo ministerstvo však připouští, že letiště bez podpory nepřežijí. „Intenzita civilní letecké dopravy a hlavně počty odbavených cestujících nedávají předpoklady na samofinancování. Pokud by stát chtěl zachovat jejich dosavadní fungování, musel by je financovat teď i v budoucnu,“ konstatuje rezortní analýza. Jen provoz zmíněné čtveřice letišť by totiž ročně vyžadoval podporu téměř 6,7 milionu eur – a v současnosti stát neposkytuje ani tuto částku.

Letiště se neobejdou také bez nových investic. Jen letiště v Popradu a Žilině se v nejbližších pěti letech neobejdou bez desetimilionů eur na rekonstrukci drah. Téměř všechna letiště budou též potřebovat opravu terminálů, což je nejakutnější v Popradu, a to kvůli vstupu do hokejové ligy KHL.

Právě na to však samospráva určitě nemá dostatek zdrojů. V důsledku krize se totiž rozpočty měst a krajů snížily, mnohé jsou dokonce před nucenou správou. Ministerstvo dopravy se však připravilo také na tuto variantu: Nebudouli mít regiony zájem, pokusí se najít soukromého investora, který bude letiště provozovat – a také platit.