Stavbaři se na práci v noci dívají skepticky | E15.cz

Stavbaři se na práci v noci dívají skepticky

Noční práce na silnici jsou běžné například ve Velké Británii
Noční práce na silnici jsou běžné například ve Velké Británii
• 
ZDROJ: Highways Agency, Flickr.com (CC BY 2.0)

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Stavitelům českých silnic a dálnic se nezamlouvá návrh ministra dopravy Dana Ťoka, aby na rekonstruovaných či nových úsecích pracovali i v noci. Jako důvod svých rozpaků většinou zmiňují obavy o bezpečnost dělníků.

Ťok hodlá urychlit výstavbu a rekonstrukce silnic a jedním z receptů má být zavedení práce v noci. Noční směny by dělníci sloužili hlavně na nejzatíženějších úsecích dálnic. „Není to až takový problém. A že nás to bude stát trochu více? Tak bude. Určitě se nám to vyplatí,“ řekl Ťok během semináře na Stavební fakultě ČVUT.

Podle ministra není možné opravovat jeden úsek dálnice D1 déle než rok. „Je to ptákovina? Když dáme noční práci do podmínek tendru, napadnete to u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže?“ tázal se ministr zástupců stavebních firem.

„Práci v noci jsme schopni provádět, jen si nejsem jist, že dálnice je to správné místo. Jestli to bude bezpečné, to ukáže až praxe,“ odpověděl člen představenstva firmy Eurovia Zdeněk Synáček. Podle něj se práce za tmy dají využít spíše ve městě, nikoli v místech, kde se v noci běžně jezdí 160 kilometrů v hodině.

Manažer Skansky Michal Reiter soudí, že v obcích by vyvstal problém s rušením nočního klidu. Řada stavebních povolení je totiž vázána na ukončení prací před desátou večer. „Není to tak, že když budeme pracovat v noci, uděláme to za polovinu doby,“ řekl Reiter. Problematické je podle něj také noční převážení materiálu těžkými nákladními auty. „To také můžeme mít za týden v obci demonstraci,“ doplnil.

Jiní firemní vyslanci zase anonymně upozornili, že věc skutečně může skončit u antimonopolního úřadu. Menší firmy, které pro noční práce nemají vybavení, by se totiž mohly cítit diskriminovány.

Primárně se ale řešila bezpečnost při práci v noci. Jen loni se v místech uzavírek stalo 123 nehod. Skeptický je i Ján Skovajsa, jehož oddělení na ministerstvu uzavírky povoluje. „Obecně se práce v noci při zachování provozu v jízdním pásu nedoporučují,“ uvedl. Jiná věc prý je, když se dálnice zcela uzavře. Ministr šel ale ve svém kacířství ještě dál. Stavbaře vyzval, aby se zamysleli nad prací v zimním období.

Stát vypíše tendr na zimní údržbu
Ministerstvo dopravy vypíše výběrové řízení na zimní údržbu silnic první třídy v odhadované hodnotě 1,3 miliardy korun. Soutěž se týká jedenadvaceti oblastí v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině, což představuje zhruba třetinu silniční sítě první třídy. Parametry zakázky předložil vládě už v polovině minulého roku exministr dopravy Antonín Prachař. Souhlas kabinetu získal až počátkem tohoto týdne Prachařův nástupce Dan Ťok.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.