GDL v tiskovém prohlášení označil protest za varovnou stávku, pro kterou schválně vybral čas mimo dopravní špičku. „Zvoleným časem stávky bere GDL ohled na mnoho lidí, kteří se z víkendu vracejí po železnici až během prvního pracovního dne. Zároveň myslíme i na lidi dojíždějící za prací během dne,“ uvedl odborový svaz dnes ráno v tiskovém prohlášení k vyhlášení stávky. „Naše první stávka by měla zasáhnout především nákladní dopravu, méně už cestující,“ doplnil GDL.
„Postup GDL je absolutně nepochopitelný. Od dnešního rána má GDL k dispozici novou nabídku kolektivní smlouvy, což jsme avizovali už o víkendu. Varovná stávka je proto úplně zbytečná,“ uvedl v tiskovém prohlášení Ulrich Weber z představenstva DB. Zároveň vyzval odboráře, aby stávku odvolali.
Odbory: Jednat odmítáme
Odbory výzvu k jednání odmítly. „Dnešní nabídka DB nepředstavuje žádnou změnu proti předchozímu stanovisku firmy,“ řekl předseda GDL Claus Weselsky. „Už ohlášenou varovnou stávku uskutečníme podle plánů a pokud zaměstnavatel nezmění svou pozici, budou navíc následovat další protestní akce,“ dodal. Podotkl také, že stávka by měla zastavit 70 až 80 procent vlaků na německém území.
Zatím není jasné, jaké dopady by stávka měla na vnitroněmecký i mezinárodní provoz, včetně železničního spojení s Českem. „V případě stávky udělá DB vše pro to, aby byly dopady na zákazníky v nákladní i v osobní dopravě co nejmenší,“ uvedl pouze Weber.
Platy ve výši 36 až 46 tisíc eur ročně
Odbory požadují zvýšení mezd strojvůdců o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. V současnosti se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 tisíc a 46 tisíc eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.
DB odmítají přistoupit na růst platů při zkrácení pracovní doby. Zdůrazňují přitom, že se mzdové ohodnocení strojvůdců musí vyvíjet stejně jako u ostatního železničního personálu, u kterého DB se zkracováním pracovního týdne nepočítají.