Student Agency se brání proti pětimilionové pokutě od ÚOHS

ilustrační foto

ilustrační foto

Společnost Student Agency podala žalobu proti pokutě 5,154 milionu korun, kterou dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení na autobusové lince Praha - Brno a zpět. Potvrdil to soudce Krajského soudu v Brně David Raus.

Firma se podle Rause domáhala také odkladného účinku žaloby, který by mimo jiné znamenal odklad placení pokuty. „Soud k takovému odkladu neshledal důvody. Především nebyl prokázán vznik nenahraditelné újmy, která by okamžitým výkonem rozhodnutí, proti kterému žaloba směřuje, mohla být Student Agency způsobena,“ řekl Raus. Podle něj je řízení u soudu na samotném počátku.

ÚOHS Student Agency původně uložil sankci 6,185 milionu korun, pak ji ale snížil o zhruba milion. Úřad tvrdil, že firma zneužívala od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 svého dominantního postavení. Snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50, později 95 korun. Podle ÚOHS bylo cílem tohoto jednání vyloučit konkurenční dopravní společnost Asiana z trhu.

Cenami prý firma cíleně vytlačovala konkurenci

„Úřad nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu,“ uvedl již dříve k případu ÚOHS. Nízké ceny pro vybrané jízdenky stanovené společností Asiana měly podle úřadu zaváděcí charakter, tato firma navíc nebyla v dominantním postavení, její jednání proto nepředstavovalo porušení zákona. Snížení cen ze strany Student Agency podle ÚOHS nebylo motivováno snahou poskytnout prospěch zákazníkům, ale pouze snahou vytlačit konkurenta z trhu, což mělo omezit zákazníky ve výběru přepravce.

Jednou z klíčových otázek v celém případu bylo vymezení trhu, kterým se ÚOHS zabýval. Úřad zvažoval, zda do trhu zahrnout i železniční dopravu. Nakonec tak neučinil. Pokud by rozhodl opačně, neměla by firma na trhu patrně dominantní postavení a její chování by bylo legální.

Student Agency se dosud bránila tím, že antimonopolní úřad údajně špatně vymezil trh, když nevzal v potaz další autobusové dopravce na trati a ani železnici, respektive České dráhy, které na trase Praha-Brno také jezdí. Podle dřívějších vyjádření firmy svým verdiktem ÚOHS rozhodl, že si autobusy, vlaky a automobily vzájemně nekonkurují. Firmě také vadilo to, že ÚOHS údajně odmítl další důkazní šetření, které požadovala. „Rozhodnutím úřad konstatoval, že zákazníci nemají nárok na akční slevy či jiné nabídky, které jsou ale jinak na trhu zcela běžné,“ uvedl již dříve mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.