Subterra buduje flotilu na kolejích. Jako první stavební firma zakoupila novou lokomotivu
Stavební podnik Subterra zaměřený zejména na železniční stavby rozšířil svou flotilu stavební techniky o lokomotivu. Za zhruba 100 milionů korun ji koupil od výrobce CZ Loko.
Lokomotivu typu EffiShunter 1000 budou stavbaři využívat k přepravě stavebního materiálu a traťové mechanizace. Výhodou stroje je vybavení jednotným evropským zabezpečovačem nezbytným k provozu na železničních koridorech od roku 2025.
„Naše traťová mechanizace prochází neustálou obnovou tak, aby kopírovala aktuální trendy v oboru. Až dosud jsme stavební materiál a techniku přesouvali po kolejích pomocí subdodavatelů či pronajatých lokomotiv. Nákup vlastního stroje nám zajistí větší samostatnost a dlouholetou perspektivu,“ uvedl výrobně-technický ředitel společnosti Subterra Jaroslav Čižinský.
První ostré nasazení lokomotiva zažije na začátku května při rekonstrukci železniční stanice Přerov. „Subterra rozšířila portfolio našich zákazníků. S lokomotivou bychom chtěli dodat i rozšířený sortiment služeb, především pravidelnou údržbu, a další, především online služby, které se pomalu, ale jistě stávají trendem i na železnici,“ řekl Michal Schaffer, vedoucí zákaznických služeb CZ LOKO. Další oslovené stavební firmy zatím o zakoupení vlastní lokomotivy neuvažují.
Společnost Subterra se ve své stavební činnosti věnuje zejména železnici. V oblasti železničního stavitelství působí jak v Česku, tak v zahraničí. Na Slovensku a v Maďarsku se podílí na největších železničních stavbách. Jedná se například o rekonstrukci železničního uzlu Žilina a rekonstrukci úseku Púchov – Povážská Teplá se dvěma tunely a Diel. Na domácí železnici se podílí na optimalizaci úseku Mstětice – Praha-Vysočany, elektrizaci a zdvoukolejnění trati Brno – Zastávka u Brna nebo elektrizaci a zkapacitnění trati Uničov-Olomouc.
Lokomotiva EffiShunter 1000 je aktuálně vlajkovou lodí výrobce CZ Loko a vyrábí se se spalovacím motorem CAT C32 o výkonu 895 kW. Do výbavy lokomotivy dále patří kamerový systém a pro práci v podmínkách železničních staveb výstražné majáky pro zvýšení bezpečnosti.
Společnost CZ Loko patří dlouhodobě mezi největší výrobce lokomotiv v Evropě. Modelů EffiShunter 1000 již prodala téměř padesát. Kromě České republiky jezdí tyto stroje také v Itálii, Slovinsku a v příštím roce firma jednu lokomotivu dodá do Švédska.
Cesta vlakem. Pohled na trať Masarykovo nádraží – Louny
