Ťok: Česko se nesmí stát bílou skvrnou na železniční mapě Evropy

železniční koridor

železniční koridor Zdroj: ctk

Český ministr dopravy Dan Ťok dnes jednal s německým kolegou Alexandrem Dobrindtem o lepším dopravním propojení obou zemí. Tématem číslo jedna byly vysokorychlostní tratě (VRT) směrem na sever do Drážďan a jihozápad do Mnichova. Ťok na rozdíl od svých předchůdců jednoznačně podpořil budování vysokorychlostních tratí v českých zemích. Podle českého ministra nelze dopustit, aby se Česko stalo bílou skvrnou na železniční mapě Evropy.

„Trváme na tom, aby vysokorychlostní tratě procházely Českou republikou,“ řekl Ťok. V mezinárodním kontextu je první na řadě spojení do Drážďan, kde se počítá s tunelem pod Krušnými horami.

„Spolkový ministr nás přizval k projednávání projektů, které budou zahrnuty do spolkového plánu dopravních cest. Máme se podílet na přípravě nového vysokorychlostního spojení mezi Prahou a Drážďanami,“ dodal Dan Ťok.

Jenže aby vyšla ekonomika nákladného projektu, bude zřejmě třeba počítat na takzvané vrtce i s nákladní dopravou. To je klíčové pro německou dráhu, která tratě kolem Labe už dnes hojně využívá. Německý ministr rovněž slíbil, že podpoří spojení Mnichov – Plzeň – Praha a jeho zahrnutí do spolkového dopravního plánu.

Ministr dopravy Dan Ťok (druhý zleva) se 28. srpna v Praze setkal s německým protějškem Alexanderem Dobrindtem (vpravo).Ministr dopravy Dan Ťok (druhý zleva) se 28. srpna v Praze setkal s německým protějškem Alexanderem Dobrindtem (vpravo). | ctkDan Ťok vítá před svým úřad Alexandera Dobrindta.

Podle Ťoka jde o strategické věci, které se budou zhmotňovat v horizontu dvaceti let. První českou vrtkou by nicméně měl být úsek Praha – Lovosice, který by měl být realizován do roku 2030. Vše ostatní je dle oficiálních plánů určeno k dokončení do roku 2050.

Rychlostní řešení ministerstvo dopravy ale chystá i pro úsek Brno – Přerov, zde ale nejspíš dojde pouze na rychlost 200 kilometrů v hodině. Běžná vrtka přesahuje 300 kilometrovou rychlost. O řešení pro Přerov se bude jednat v nejbližších dnech. Ťok dnes jednal s Dobrindtem i o splavnosti Labe. Němci potvrdili, že s řekou počítají i nadále jako s plnohodnotnou vodní cestou.

Dálnice D8 bude zprovozněná před vánocemi 2016
Dálnice D8 do Německa bude zprovozněná před koncem příštího roku. Na vánoční trhy do Drážďan tak už bude možné jet po dálnici, řekl také po setkání s Alexandrem Dobrindtem jeho český protějšek Dan Ťok. Drážďanská nebo taky Teplická dálnice měla být podle projektu dokončená do roku 2010, potýkala se ale s protesty ekologů i pozdějším sesuvem půdy.
„Vláda před prázdninami udělala všechny kroky k tomu, aby odstranila všechny administrativní překážky, odsouhlasila řízení bez uveřejnění na odstraňování sesutého svahu,“ doplnil Ťok. Podle něj nyní nic nebrání tomu, aby se termín konce příštího roku podařilo stihnout. Dodržení termínu slibují i firmy, které se na stavebních pracích podílejí, dodal ministr.

Čtěte o plánech na výstavbu vysokorychlostních tratí: