Ukrajinská krize mění plány aerolinek. Z Krymu lze letět jen do Ruska

Turskish Airlines přinejmenším dočasně ruší lety do Simferopolu (ilustrační foto)

Turskish Airlines přinejmenším dočasně ruší lety do Simferopolu (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: Maarten Visser

Letečtí dopravci, kteří na letošek chystali i řadu nových spojů na Ukrajinu, mění kvůli ruské anexi Krymu své plány. Doplatí na to nejen Krym samotný, ale i bouřlivý východ země.

Například Turkish Airlines „vzhledem k aktuální situaci“ s okamžitou platností zrušily všechny lety do Simferopolu, kde leží hlavní mezinárodní letiště na Krymu. Na poloostrov se turecký národní dopravce vrátí nejdříve 15. dubna, původně ale oznámil zrušení letů do června, plány se tak zřejmě ještě mohou měnit.

Lety z Krymu do Istanbulu přinejmenším dočasně zrušily i další turecké aerolinky Atlasjet. K podobnému kroku sáhly i Yanair a Ukraine International Airlines. Nyní tak letiště Simferopol nabízí jen lety do Moskvy, které provozují ruští dopravci.

Poté, co krymský parlament minulý měsíc vyhlásil své připojení k Rusku, vyhlásily místní úřady uzavření vzdušného prostoru nad poloostrovem. Zákaz vstupu do vzduchu nad Krymem mají ukrajinské dopravní letouny, v březnu místní letoví dispečeři odmítli vpustit i jeden let z Istanbulu. Letouny ruských dopravců mohou na Krym létat bez omezení.

O řadu letů přijde i Doněck na neklidném východě Ukrajiny. Nízkonákladové aerolinky Wizz Air od 30. dubna škrtnou pět linek z města směřujících na západ, zachovají pouze spojení do gruzínského Kutaisi. Uvolněné kapacity dopravce přesune do Kyjeva a Lvova, odkud od konce dubna otevře sedm nových linek.

Dopravci také předpokládají prudký propad zájmu na dosud velmi oblíbených linkách z Kyjeva do Moskvy a Petrohradu, a to nejen kvůli vyhrocenému vztahu mezi oběma zeměmi, ale také vzhledem k tomu, že karetní společnosti Visa a Mastercard zrušily své služby pro klienty banky Rossija a dalších ruských finančních institucí. Další problémem je také růst cen. Zatímco ceny letenek jsou obvykle vázané na euro či dolar, hodnota ukrajinské hřivny od konce listopadu klesla o 30 procent.

Ty by mohla pomoci snížit připravovaná dohoda o připojení Ukrajiny ke společnému evropskému vzdušnému prostoru. Smlouva označovaná jako Open Skies, by mohla do země přilákat více dopravců ze západu tím vytvořit tlak na pokles cen. Díky dohodě totiž zmizí všechna dosavadní omezení na počet letů mezi Evropskou unií a Ukrajinou. Podle ukrajinského úřadu pro civilní letectví by smlouva mohla být podepsána nejpozději v červnu.

Vzdušný prostor nad Krymem není bezpečný, varuje EU
Evropský regulátor pro leteckou dopravu EASA „důrazně doporučuje“ aerolinkám, aby se vyhnuly vzdušnému prostoru nad Krymem. Zatímco řízení letového provozu v Kyjevu totiž prostor stále považuje za ukrajinský, ruské úřady vytvářejí vlastní službu. Piloti nad Krymem by tak od dispečerů obou služeb mohli dostávat rozporuplné příkazy, což by mohlo vést k nebezpečným situacím.