Úsekové měření začne na D1 nejdřív v listopadu, kamery budou na uzavírkách

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu

Rekonstrukce dálnice D1 u sjezdu na Jihlavu Zdroj: ctk

Radary pro úsekové měření rychlosti by se na dálnici D1 měly objevit nejdříve letos koncem listopadu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozdělilo původní zakázku na 32 kusů detekčních kamer, které budou automaticky zaznamenávat projíždějící vozidla a počítat úsekovou rychlost do dvou fází.

V první řadě by měly být umístěné na mýtných branách v místech uzavírek, kde silničáři rozšiřují dálniční těleso. „Další část bude ŘSD do budoucna instalovat i v uzavírkách běžných dálničních oprav,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Spolu s tím ŘSD snížilo i očekávanou cenu původní zakázky. Na místo odhadovaných maximálně 100 milionů korun nyní organizace ve Věstníku veřejných zakázek uvádí odhadovanou cenu 30 až 50 milionů korun, což je odhadovaná hodnota první části zařízení.

Smrtelné nehody na uzavírkách

„Smyslem nákupu těchto radarů je přinutit lidi, aby v uzavírkách jezdili osmdesátkou a ne 120,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle statistik za loňský rok nedodržení rychlosti ve zúžení bylo příčinou i smrtelných dopravních nehod. Nové úsekové radary by tomu měly zabránit, protože budou hříšníka automaticky odhalovat. Ministerstvo podle něj neplánuje sledovat celou dálnici, ale právě jen tato riziková místa.

V souvislosti s předpokládaným nárůstem pokut, které budou muset vyřizovat obce s rozšířenou působností v okolí dálnice, plánuje ministerstvo dopravy v polovině února uspořádat seminář. Na něm bude chtít obce přesvědčit, že zvýšení agendy spojené s trestáním šoférů bude mít pro ně přínos v podobě zvýšených příjmů právě z pokut.