V koncepci lodní dopravy chybí kompenzace, zlobí se rejdaři

„Požádali jsme náměstka pana ministra dopravy Ivo Tomana o mimořádné zasedání malé tripartity za účasti pana ministra Dobeše k problematice vodní dopravy,“ uvedl předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy a šéf rejdařství ČSPL Milan Raba. Kompenzace za nesplavné dny totiž podle něj byly součástí pracovní verze materiálu. Jeho výsledná podoba, která v současnosti míří do připomínkového řízení, je už ale neobsahuje.
Podle rejdařů je situace v nákladní vodní dopravě v Česku dlouhodobě neudržitelná. Vadí jim zejména to, že není zajištěno celoroční splavnění Labe. Výstavba vodního díla v Děčíně, které by splavnost zajistilo, bude podle nich trvat ještě nejméně deset let. Rejdaři proto po vládě požadují finanční kompenzace, aby nemuseli s vodní dopravou skončit.
Program kompenzací podle místopředsedy sekce Lukáše Hradského počítá s doplatkem za polovinu nenaloženého nákladu v situaci, kdy hladina Labe klesne pod 1,4 metru. Hraniční sumou pro dotaci je 53 milionů korun. To je částka, kterou na základě cenové kalkulace oprávněných ztrát zpracovalo ministerstvo dopravy a schválila Evropská komise. I přes podporu EU stát tento program odmítá naplnit, dodal Hradský.
Se soudní žalobou rejdaři neuspěli
Rejdaři se kompenzací za nesplavnost Labe dožadovali i soudní cestou. Začátkem srpna však rejdařská společnost ČSPL prohrála spor o 1,8 miliardy korun, kterou požadovala po ministerstvu dopravy. Nejvyšší soud dovolání dopravce odmítl s tím, že společnost škodu neprokázala. Soud zpochybnil i výpočet částky.
Podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy jde o potvrzení právního názoru úřadu, podle kterého nemají dopravci zajištění celoročního splavnění Labe nárok.
„V současné době dochází v České republice k devastaci labské flotily plavidel,“ ale zároveň přiznává v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Pokud by současný stav měl pokračovat, mohla by zaniknout česká vnitrozemská vodní doprava a návazné činnosti, které s ní souvisejí. Vodní doprava funguje jako regulátor cen přepravy, upozorňuje sekce. Po definitivním zastavení plavby by tak vzrostly ceny přepravy na železnici i v silniční dopravě.
Od roku 2008 podporuje ministerstvo dopravy rejdaře programem na obnovu nákladních říčních plavidel. Kvůli tíživé ekonomické situaci nejsou dopravci schopni obnovu svých plavidel spolufinancovat a evropský program je tak využíván jen částečně.