V Nymburku otestují airbagy v extrémních podmínkách

Společnost TÜV SÜD Czech zahájila 15. listopadu v Nymburku provoz nové laboratoře airbagů. Ve dvou klimatizovaných komorách lze testovat vlastnosti ochrany cestujících při teplotách minus 70 až 150 stupňů Celsia.

Společnost TÜV SÜD Czech zahájila 15. listopadu v Nymburku provoz nové laboratoře airbagů. Ve dvou klimatizovaných komorách lze testovat vlastnosti ochrany cestujících při teplotách minus 70 až 150 stupňů Celsia. Zdroj: ctk

Nová laboratoř na testování všech typů airbagů zahájila provoz v nymburském podnikatelském inkubátoru. Přímo ve dvou klimatizovaných komorách lze testovat vlastnosti ochrany cestujících při teplotách minus 70 až 150 stupňů Celsia. Zařízení za zhruba 25 milionů korun provozuje společnost TÜV SÜD Czech.

Firma v Čechách nyní testuje airbagy ve dvou laboratořích. Od roku 2004 poskytuje služby automobilce Škoda přímo u jejího vývojového centra v Mladé Boleslavi. Dnes zahájila provoz i v Nymburku, kde sídlí dodavatel přístrojových desek a dalších komponent, firma Magna.

Podle ředitele sekce bezpečnosti vozidel Martina Tichého je laboratoř schopná testovat veškeré v současnosti používané airbagy, ale i ty, které jsou teprve ve vývoji. Unikátní je podle něj nová stanice dvěma komorami. Je v nich možné naprogramovat teplotní rozmezí až do 220 stupňů Celsia, ale i stanovit vzdušnou vlhkost. Díky tomu lze například simulovat stárnutí airbagového systému. Další novinkou je to, že výstřelové testy lze provádět přímo v komorách.

100 tisíc snímků za sekundu

Výsledkem všech analýz má být maximální bezpečnost cestujících, daná co největší absorbcí tlaku těla na vak. Výstřel sleduje řada kamer, které jsou schopné snímat rychlostí 9000 snímků za sekundu v rozlišení 1024 krát 1024 pixelů. Snížením rozlišení se lze dostat až na hodnotu 100 tisíc snímků za sekundu. Testovanou část vozu ozařují silné reflektory bílé barvy, které vyzařují jen minimum tepla.

Generální ředitel Oleg Spružina řekl, že laboratoř současně funguje jako záložní provoz pro mladoboleslavskou pobočku. Laboratoř dělá asi šest testů denně, ale jde o vývojové, tedy náročnější zkoušky. Pokud se mezi testy například nemění teplota, lze jich provést mnohem více. Výsledek následné analýzy má klient k dispozici v řádu několika hodin, uvedl.

Česká pobočka mezinárodního koncernu TÜV SÜD v tuzemsku poskytuje služby i jiným automobilkám. Například pro Tatru, Avii, Irisbus nabo Iveco testuje pevné součásti aut, jako jsou například kabiny nebo sedadla. Firma v České republice zaměstnává 250 lidí, z toho v automobilovém průmyslu 85.