Většina měst neplánuje zdražení jízdného v MHD

Jízdenky do MHD Praha

Jízdenky do MHD Praha Zdroj: Anna Vackova, E15

Valná většina českých a moravských měst letos ani příští rok nezdraží jízdné v městské hromadné dopravě. Hodně k tomu přispívá současný politický trend i loňské volební kampaně, které v řadě míst slibovaly zlevnění jízdného. Na mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava v Plzni to řekl předseda Sdružení dopravních podniků ČR Miloslav Kulich.

„Současná politika se odehrává spíše od středu doleva a tam není ta ambice zdražovat jízdné. Na druhou stranu ale musí být zdroje a musíte mít z čeho to investovat,“ řekl. Kulich neví nic o tom, že by nějaký městský dopravce letos výrazně zdražoval jízdné.

Kromě Prahy se běžná jízdenka ve většině měst ČR pohybuje kolem 15 korun. V západoevropských městech je přitom všude cena od 1,2 do 1,5 euro, tedy přes 40 korun. Podle něj jsou v českých městech výrazně podporovány dlouhodobé časové jízdenky. „Pokud se to pak přepočte na cenu jednotlivé jízdenky, tak jsou to jednotky korun,“ řekl. Příjmy z jízdného hradí náklady firem na MHD z 20 až 50 procent. Nižší podíl je u větších měst.

Nedomnívám se, že by na tom některý dopravní podnik byl tak špatně, že by to (skokové zdražení) musel udělat

Ani příští rok nepředpokládá sdružení skokové zdražení v žádném městě. „Nedomnívám se, že by na tom některý dopravní podnik byl tak špatně, že by to musel udělat,“ řekl Kulich. Řada firem ale nedokáže tvořit velké zdroje na obnovu vozidel, takže se „to začas vymstí“. Podle sdružení určují ceny jízdného hlavně vstupy. Náklady na energie, tedy například na elektřinu a naftu, jsou v tuto chvíli ustálené. Výraznou část nákladů ale tvoří mzdy řidičů, které se letos zvýšily v průměru o dvě procenta.

Zlevnění jízdného, které si loni řada komunálních politických subjektů zvolila jako předvolební slogan, podle Kulicha nemá vliv na chování lidí a nezajistí nárůst počtu cestujících. „Jsou určité experimenty nechat MHD zdarma. Ale není to úplně úspěšné. Tvrdím, že by se vždy něco málo mělo za všechno platit,“ uvedl. Navíc ne vždy rozhoduje cena. Spousta lidí auta neopustí i kdyby bylo jízdné za korunu.

Hospodaření většiny dopravních podniků v ČR se pohybuje dlouhodobě kolem nuly, nemají výraznou ztrátu, ani výrazný zisk. Případný profit investují spolu s odpisy do obnovy vozového parku.