Vídeň zápolí se stavbou metra

Vizualizace nového vídeňského metra

Vizualizace nového vídeňského metra Zdroj: Wiener Linien

Vizualizace nového vídeňského metra
Vizualizace nového vídeňského metra
Vizualizace nového vídeňského metra
4 Fotogalerie

Zaměstnanci vídeňského dopravního podniku mají čím dál větší starosti. Výstavba nové trasy U5 by měla začít už na konci příštího roku, jenže městu se stále nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. „Momentálně s tím máme velké problémy,“ řekl deníku E15 odborný referent Markus Kellner, který je ve vídeňském dopravním podniku Wiener Linien zodpovědný za plánování. „Příslušná oddělení už vypracovávají nouzové plány, abychom mohli udržet termín dokončení stavby v roce 2023.“

Už tak se radnice dokázala vyhnout významnému zdržení. Nemusí totiž vyhodnocovat vliv stavby na životní prostředí EIA. Plánovaná výstavba se rozdělila na dva samostatné projekty, z nichž ani jeden nedosahuje délky, od níž je povinné zkoumání ekologických dopadů.

U problémů s pozemky paralely s Prahou nekončí. Stejně jako metro D má být linka U5 plně automatická. Vozy se obejdou zcela bez řidičů, do dispečinku budou průběžně posílat data o rychlosti nebo o tom, jestli vlak nemá otevřené dveře. Automatický systém pak nazpátek bude vozidlům posílat informace o tom, zda a jak rychle mohou vyjet ze stanice.

Řidiči zatím o svoje místa nepřijdou, protože se zároveň bude prodlužovat další linka metra. Pasažéry ve stanicích bude od kolejiště oddělovat ochranná stěna s automatickými dveřmi. Výběr vlaků s automatickými systémy právě finišuje, dopravní podnik se rozhoduje mezi výrobci Siemens a Bombardier. Odhadovaná cena je 11 milionů eur za jednu soupravu.

Délka nových částí metra dá dohromady devět kilometrů, výstavba bude stát téměř miliardu eur. Financovat ji bude společně rakouská vláda a hlavní město. Projekt se stal na konci ledna terčem spolkového Účetního dvora, podle nějž stavba „není smysluplná“. Podle auditorů se totiž už cíl vybudování základní sítě metra už splnil. Vídeň sama zdůvodňuje nutnost výstavby populačním růstem města. Tomu každý rok přibývá deset až patnáct tisíc obyvatel.