Výletní lodě mají v roce 2025 mít volnou cestu z Hamburku do Budějovic

Model zdymadla

Model zdymadla Zdroj: ctk

Do roku 2025 budou moci doplout výletní lodě z Hamburku až do Českých Budějovic. Předpokládá to rozsáhlý projekt výstavby vodních zdvihadel a rekonstrukcí stávajících plavebních komor. U příležitosti představení modelu lodní zdviže na slapské přehradě, která má být součástí tohoto projektu, to řekl Jan Skalický, pověřený Řízením vodních cest (ŘVC).

Pro průjezd až 45 metrů dlouhých lodí s výtlakem 300 tun bude potřeba vybudovat zdviže na orlické a slapské přehradě, prodloužit plavební komoru na Kamýku a postavit komoru na jezu v Hněvkovicích.

Finančně nejnáročnější by měla být stavba slapského zdvihadla, které umožní lodím překonávat 55 metrů rozdílu mezi hladinou nad a pod hrází. Vybudování obří zdviže a tunelu, kterým budou lodě po vyzdvižení proplouvat, vyjde podle ŘVC na 2,5 miliardy korun a další miliardu si vyžádá stavba podobného zařízení na Orlíku. Toto zařízení bude lacinější vzhledem k výhodnějšímu terénu, který umožňuje méně technicky náročné řešení.

„Budeme se snažit využít evropských peněz, protože ten projekt je na vodní cestě, která je podporovaná,“ uvedl Skalický s tím, že maximální výše dotací z EU pro horní Vltavu může dosáhnout až 85 procent celkové částky.

Stavět by se podle odhadů ŘVC mělo zhruba mezi mezi léty 2016 až 2025. První by se mělo začít se slapským zdvihadlem, aby lodě směřující od Prahy mohly doplout až pod hráz orlické přehrady.

Splavnění horního toku Vltavy pro výletní parníky by podle ŘVC mělo přinést především nárůst počtu turistů. Vloni podle Skalického navštívilo Baťův kanál na Slovácku navštívilo na 80 tisíc lidí, v případě Vltavy se tak dá předpokládat návštěvnost převyšující 200 tisíc návštěvníků.

Investiční záměr na stavbu lodního zdvihadla na Slapech už podle ŘVC schválilo ministerstvo dopravy, na schválení orlického projektu zatím organizace čeká. Podle Skalického je ale nepravděpodobné, že by se tyto stavby nakonec nepodařilo realizovat. Nepostavit je by totiž znamenalo znehodnotit investice již provedené, které na horním toku Vltavy dosahují částky 1,2 miliardy korun.

Stavbu zdvihadel na již existujících vodních dílech navíc neprovází tak razantní protesty ekologických sdružení, se kterými se ŘVC setkává při plánování staveb zcela nových.