Wizz Air couvá z Prahy, stáhne jedno letadlo

Wizz Air

Wizz Air

Nízkonákladové aerolinie Wizz Air začaly naplňovat svou hrozbu z poloviny roku, která směřuje k výraznému omezení provozu z a do Prahy. V polovině ledna stáhnou ze své základny v Praze na Ruzyni jedno ze dvou letadel. „Výsledkem bude přerušení nízkonákladových tras, které spojují Prahu s Barcelonou, Burgasem, Eindhovenem a Madridem, a omezení ostatních od 14. ledna,“ uvedl mluvčí firmy Daniel de Carvalho.

Wizz AirWizz Air

Mluvčí společnosti Wizz Air dále řekl, ža to bude pro letiště znamenat ztrátu 200 tisíc cestujících ročně. Firma ponechá v provozu linky do Itálie a Velké Británie, beze změny zůstávají i tři linky z Brna. Celá akce s omezováním provozu je součástí dlouhodobého tlaku nízkonákladové firmy na pražské letiště.

Společnost po vzdušném přístavu žádá snížení letištních poplatků. Letiště Praha to však odmítá, neboť razí politiku stejných poplatků pro všechny letecké společnosti. Argumentuje mimo jiné tím, že všem cestujícím se na letišti dostává stejných služeb, na Ruzyni neexistuje například speciální „nízkonákladový“ terminál. Wizz Air je v Praze zároveň pod velkým konkurenčním tlakem, který ještě zesiluje fakt, že na žádné trase nemá exkluzivitu. Na českém trhu se objevil nečekaně v roce 2009 poté, co se do problémů dostaly SkyEurope.

Nástup Wizz Airu přitom provázela silná slova o ovládnutí nízkonákladového segmentu, firma pro Prahu plánovala umístění třetího letadla. K tomu však nikdy nedošlo. Loni letadla společnosti přepravila na „českých“ linkách 680 tisíc pasažérů, meziročně o 20 tisíc méně. Pro letošek prognózy společnosti hovořily o poklesu k hranici 600 tisíc. Wizz Air patří vedle ČSA, Holidays Czech Airlines a Travel Servisu ke společnostem, které mají na pražském letišti základnu. Tedy zde mají umístěná letadla.

Podobný tlak kvůli poplatkům vytvářel na letiště před lety i irský Ryanair. Po neúspěchu z Ruzyně zmizel.