Zájem o české mýto mají Američané i Maďaři, favoritem je ale Kapsch

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Přípravy na tříletý tendr, v němž chce vláda najít nástupce firmy Kapsch, začínají připomínat sólo pro jednoho hráče. O provoz systému má podle zjištění týdeníku Euro sice zájem americký Xerox nebo maďarský ÁAK, už ale i ministerstvo dopravy připouští, že favoritem bude současný provozovatel systému, společnost Kapsch.

Ochladnutí zájmu ostatních firem přiznal ministr dopravy Dan Ťok. „Například lidé z Xeroxu říkali, že o to mají enormní zájem, pokud by soutěž byla vypsána na pět let. Tříletý kontrakt by prý museli velmi zvážit,” řekl ministr dopravy.

Důvodem malého zájmu o tříletý kontrakt je podle něj to, že firmy budou muset investovat až miliardy korun, aby si vybudovaly infrastrukturu pro účtování a odbavování mýta. Investované peníze se jim pak za tři roky nemusí vrátit, respektive vrátí se pouze v případě vyšší ceny za provoz mýta, která je bude ovšem diskvalifikovat v hodnocení výběrového řízení.

Kapsch je už připraven

Jen jedna firma je už na mýto připravena a nemusí nic nového budovat. Je to Kapsch, favorit dalšího tříletého kontraktu. “Když máte dodavatele, který ten systém deset let provozuje, tak mu situace každopádně nahrává. Kdybych řekl, že ne, tak mě každý bude považovat za někoho, kdo hraje nějaké hry,” přiznává ministr.

Způsob, jakým se Kapsch k zakázce z roku 2006 dostal, ale dodnes vyvolává otázky. Firmy byla jediným účastníkem veřejné soutěže, ostatní ministerstvo kvůli chybám vyloučilo. Problémem se zabývala parlamentní vyšetřovací komise či Nejvyšší kontrolní úřad. Následující dodatky ke smlouvě s Kapschem z éry ministra Aleše Řebíčka prověřovala i policie. Žádný z úřadů ale neodhalil trestný čin, Nejvyšší správní soud zamítl i stížnosti uchazečů proti průběhu tendru.