Zelená doprava dostane miliardovou injekci

autobus na CNG

autobus na CNG

Teprve nebo už. V tomto týdnu bude vyhlášena nová výzva podporující pořízení autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) i výstavbu CNG plnicí stanice. Příspěvek z evropských fondů dosahuje zhruba miliardy korun. Peníze budou moci využít v Moravskoslezském a Ústeckém kraji a v brněnském regionu, státní, městské i soukromé firmy. Podle ministerstva životního prostředí je to jedna z cest, jak zlepšit kvalitu ovzduší v těchto lokalitách. Výzva má proti plánu zpoždění.

Žádosti se budou přijímat v srpnu a září. Termíny na administraci budou napjaté, protože výzva má zpoždění. Stát ji chtěl vyhlásit v červnu, politické zemětřesní ji zdželo. Nejvíce peněz půjde do Moravskoslezského kraje. Zde největší část dotace chce využít Dopravní podnik Ostrava, který plánuje vyměnit až třetinu svých autobusů na naftu za autobusy na CNG. Nové CNG autobusy pořídí dopravce nejspíše na jaře 2014.

Celkem je tu plánováno pořízení až 100 CNG autobusů. Dotace by mohla pokrýt až 80 procent pořizovací ceny takového autobusu. Dotace budou moci využít i soukromé firmy.

„Dnes u nás jezdí přes 410 CNG autobusů, pokud se ale využije tato dotace, za rok by zde mohlo jezdit i dvakrát tolik CNG autobusů,“ říká předseda Asociace NGV Zdeněk Prokopec.

Milionové úspory

O ekonomice provozu může z praxe po šestiletých zkušenostech referovat karlovarský dopravní podnik. Dnes provozuje 20 CNG autobusů a od roku 2007 s nimi postupně najel 3,5 milionů kilometrů. To odpovídá spotřebě 1,33 milionu kilogramu CNG.

„Vyhodnotíme-li celou dobu provozu našich autobusů s pohonem na CNG, můžeme konstatovat, že úspora na jeden ujetý kilometr, v porovnání s cenou a spotřebou nafty, dosahuje přibližně 2,45 koruny na kilometr,“ dává na stůl čísla ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek. Od roku 2007 tedy karlovarský dopravní podnik uspořil na PHM přes 8,5 milionu korun.

I Brněnský dopravní podnik díky drahé naftě rovněž zvažuje pořízení CNG autobusů. Podnik podle svých propočtů vykazuje měsíční ztráty kvůli naftě 1,5 až dva miliony korun. Díky CNG by se ušetřilo za palivo a snížila závislost na dodavatelích nafty. „CNG je podle ze současných alternativ nejvyzkoušenější,“ argumentuje mluvčí podniku Edita Hailichová.

Aktuální mapa čerpacích stanic CNG

Mapa čerpacích stanic CNG k 30. červnu 2013Mapa čerpacích stanic CNG k 30. červnu 2013|Asoviace NGV

Zdroj: Asociace NGV

Brno by se tak vydalo po stopách Havířova. Zde jezdí CNG autobusy od začátku devadesátých let minulého století, dnes je tu v provozu hlavně na linkách MHD již 30 CNG autobusů a zdejší vozový park je jeden z nejmodernějších.

Havířov má nejstarší a nejmodernější park

Podnik má vlastní CNG stanici. V červnu zde přibyly další dva CNG autobusy a do konce roku přibude minibus a zřejmě i kloubový autobus. Jedná se o 12 metrové Iveco Citelis na zemní plyn, které byly pořízeny pomocí dotace z Regionálního operačního programu.

Bez ohledu na dotace chce nové autobusy koupit i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Z celkového počtu nových vozidel by čtyři měly být na zemní plyn. Podnik by rád vybudoval i CNG stanici. V současné době zde provozují celkem 29 autobusů.

Také Znojmo se rozhodlo jít cestou CNG. Znojemská městská autobusová doprava (MAD) má od června nový ekologický autobus. Jedná se o vůz Solaris Urbino 12 CNG. Město Znojmo podpořilo nákup tohoto vozu půlmilionovou dotací a nyní zde pravidelně každý rok pořídí plynový autobus. Postupně se tak obmění zdejší vozový park.

Také na kladně CNG autobusy již jezdí několik let. ČSAD MHD Kladno nyní nakoupí 12 dalších CNG autobusů, na nákup společnost získala evropské dotace, které činí 40 procent investice. Autobusy se budou uvádět do provozu postupně od tohoto podzimu do jara 2014.

Podle údajů Asociace NGV v Česku aktuálně jezdí 5503 vozů na CNG, které mohou čerpat CNG na 47 čerpacích stanicích. Cena CNG je nyní 25,30 Kč/kg.