Důvěra v českou ekonomiku se v září téměř nezměnila

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Euro E15

Důvěra v českou ekonomiku se v září téměř nezměnila, meziměsíčně stoupla jen o 0,2 bodu na 10,9 bodu. Mírně se zvýšila u podnikatelů, lépe hodnotily situaci zejména stavební podniky. Naopak u spotřebitelů důvěra klesla. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). V meziročním srovnání důvěra stoupla, výjimkou je průmyslové odvětví, kde mírně klesla.

Údaje tak podle analytika ČSOB Petra Dufka naznačují, že se českému hospodářství po velmi silném rozjezdu z první poloviny roku dařilo i ve třetím čtvrtletí. „Postupně si však asi budeme muset zvyknout na to, že udržet růst na úrovni čtyř procent bude čím dál těžší. Proto by i lehký pokles důvěry či nálady v ekonomice v dalších měsících neměl být až takovým překvapením,“ uvedl.

Dnešní i dřívější údaje o důvěře podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba ukazují, že důvěra v ekonomiku pravděpodobně dosáhla vrcholu. „Ekonomice se daří velmi dobře a pravděpodobně silnější růst v dalších měsících nepřijde. Nedá se tedy očekávat, že důvěra zásadněji poroste,“ uvedl.

Statistici se v průzkumu ptají podnikatelů a spotřebitelů, zda se podle nich situace v budoucnu zlepší, zhorší nebo nezmění. Výsledkem je takzvané konjunkturální saldo, tedy rozdíl mezi kladnými a zápornými odpověďmi v procentech. U podnikatelů proti srpnu stouplo z 13,1 na 13,3 bodu a u spotřebitelů kleslo z 1,3 bodu na bod.

Před rokem činil souhrnný indikátor důvěry 8,4 bodu, což je o 2,5 bodu níže než nyní. Důvěra podnikatelů proti loňskému září stoupla o 1,3 bodu a u spotřebitelů, u kterých byl loni indikátor důvěry v záporných číslech, stoupla o 6,8 bodu.

V jednotlivých podnikatelských oblastech se meziměsíčně nejvíce zvýšila důvěra ve stavebnictví, a to o čtyři body. Hodnocení současné ekonomické situace ani celkové poptávky po stavebních pracích se u respondentů téměř nezměnilo, očekávají ale, že v příštích třech měsících poroste tempo stavební činnosti a zaměstnanost.

Graphical visualization of Cz Consumer Confidence

V obchodě se důvěra podnikatelů proti srpnu zvýšila jen o 0,1 bodu, v průmyslu a ve vybraných odvětvích služeb stagnovala.

Spotřebitelé v průzkumu vyjadřovali větší obavy ze své finanční situace, naopak méně se bojí zvýšení nezaměstnanosti. Jejich obavy ze zhoršení ekonomické situace v příštích 12 měsících zůstaly stejné jako v srpnu. V porovnání s posledním prázdninovým měsícem chtějí spotřebitelé ale méně spořit, strach ze zdražování totiž mají menší.