PR články: V čem se liší od tiskové zprávy a proč je potřebujete?

Zdroj: Shutterstock

Placený článek, PR článek či advertorial označuje specifický formát reklamy, který je často nesprávně zaměňován s tiskovou zprávou (TZ). Jde přitom o samostatný marketingový nástroj s odlišným efektem. Jaká jsou jeho specifika a proč by měl být součástí komplexního marketingového mixu?

PR článek vs. tisková zpráva

Rozdílů mezi PR články a tiskovou zprávou je hned několik. Začněme však společnými rysy. Placené články i tiskové zprávy mají podobu textových sdělení určené médiím. Vydávají je jednotlivci a organizace (v případě TZ může být vydavatelem i stát).

V čem se tedy advertorial od tiskových zpráv liší? Platí pro ně jiná pravidla. Zřejmě největší rozdíl tkví v ceně. Od tiskové zprávy se očekává, že média zaujme natolik, že ji vydají zdarma. Obvykle jde o jediný text, který se v online prostoru objevuje ve stejné podobě na více místech.

PR články zdarma (standardně) nejsou. Oproti TZ jde o běžný reklamní formát, jehož cena závisí na množství faktorů. Obecně hraje roli návštěvnost či renomé média a typ umístění (např. za zvýrazněnou pozici na hlavní straně zaplatíte více, než když článek rovnou zapadne do některé z rubrik).

Cenu za umístění placeného článku si určuje majitel média, přičemž se pohybuje od několika set korun (menší weby) až po desítky tisíc korun (celonárodní média s vysokou čteností).

Emoce na prvním místě

V případě tiskové zprávy autor pracuje s daty – snaží se jasně a věcně informovat. PR články bývají emotivnější a citově zabarvené. Přesto by měly zapadnout mezi ostatní neplacené články a čtenářům produkt či službu příliš netlačit. Pozitivní vyznění se samozřejmě očekává, ale prioritou je zaujmout a přimět k prokliku na cílovou stránku.

Zdroj kvalitních zpětných odkazů

Povedený PR článek přitáhne pozornost čtenáře a přiměje ho k prokliku na cílovou stránku. Nedílnou součástí placených textů jsou totiž zpětné odkazy neboli backlinky – a právě ty jsou často hlavním důvodem nákupu.

Zpětné odkazy umístěné v tematických článcích přináší dvojí efekt. Kromě toho, že přivádí relevantní návštěvnost přímo, slouží jako jeden z hlavních hodnotících faktorů pro výsledky organického (přirozeného) vyhledávání. Díky backlinkům se webu vylepší pozice na konverzní klíčová slova, čímž se zvýší celková návštěvnost.

Kde PR články nakupovat?

Nákup placených článků není žádná věda. Stačí se obrátit na vhodné médium (tematický obsahový web či jiný internetový portál) a domluvit se s publisherem. Rozsáhlý katalog kvalitních webů najdete na platformě PR Yard, která vám automatizací klíčových fází objednávky ušetří až 90 % času a současně zajistí bezpečný nákup bez zbytečných komplikací.