V rámci soudního řízení však nešlo o přímou žalobu klienta vůči bance o navrácení dříve zaplacených poplatků. Oba spory se týkaly žalob České spořitelny na klienty, kteří nespláceli své úvěry.
V obou případech nejprve soud prvního stupně rozhodl, že ujednání o poplatku za správu a vedení úvěrového účtu je v rozporu se zásadami poctivého obchodního styku a že se jich tedy banka nemůže domáhat. Odvolací soud však rozhodnutí soudu prvního stupně změnil a žalobě banky vyhověl v celém rozsahu - tedy i ohledně částky odpovídající poplatku za správu a vedení úvěrového účtu.
„Tato rozhodnutí byla vydána a potvrzují náš právní názor, že sjednané poplatky jsou v souladu s českým právním řádem,“ uvedl Petr Liška, ředitel úseku právních služeb České spořitelny. Obě rozhodnutí jsou konečná a nelze se proti nim odvolat.
Ani jeden z uvedených případů nebyl součástí postupu poplatkových iniciativ.