Finanční poradci mají žně - loni utržili skoro 10 miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Marek Podhora

Tržby finančně-poradenských firem v Česku se loni přiblížily deseti miliardám korun, což je proti roku 2010 nárůst minimálně o 10 až 20 procent. Uvedl to výkonný ředitel Unie společností finančního poradenství a zprostředkování (USF) Jiří Šindelář.

Poradci tak pomalu ale jistě vytlačují klasický pobočkový prodej jednotlivých finančních produktů. A je to dlouhodobý trend. „U naprosté většiny produktů (životní pojištění, investice, hypotéky) podíl poradců setrvale roste a vytlačuje pobočkové sítě. U pojištění a hypoték pak již v součtu všichni externisté (včetně specializovaných hypotečních makléřů) přesáhli 50 procent podílu, u pojištění dokonce velmi výrazně,“ uvedl Šindelář.

Tříbí se také trh finančního poradenství - celkem 70 až 80 procent trhu tvoří sedm největších zprostředkovatelských firem, a to AWD, Broker Consulting, OVB, Fincentrum, Partners Financial Services, Kapitol a ZFP Akademie.

"Někdo vám to vnutit musí"

„O životní pojištění obvykle lidé zájem nemají a někdo jim ho musí prodat (vnutit). Protože to ani pojišťovny neumějí, platí vysoké provize zprostředkovatelům, kteří jim klienty 'dodávají',“ řekl ČTK šéfredaktor listu Finanční poradce Petr Fejtek. Celá produkce životního pojištění je na těchto dodávkách závislá až ze 70 procent. Hlavní motivace zprostředkovatelů plyne podle něj z výše provize, nikoli z potřeb klienta. To je výchozí nešvar trhu a pojišťovny s tím nejsou ochotny nic dělat, dodal.

Z dalších produktů prodávají finančně-poradenské společnosti tradičně stavební spoření, penzijní připojištění, poměrně kvalitně prý obsluhují zájemce o hypoteční úvěry. Také viditelně roste zprostředkování investic, zejména pravidelných do fondů. Často ale jde o velmi problematickou fintu tzv. předplacených poplatků, které uvazují klienta na mnoho let, ale jeho platby v počátku 'prasknou' na provize, podotkl Fejtek.

Možná i proto jsou Češi obecně k finančnímu poradenství skeptičtí. Např. většina lidí tvrdí, že poradce nepotřebuje.

Šindelář vidí jako největší problém trhu finančního poradenství nejednotnost zákonných podmínek pro různé kanály distribuce. Zatímco finanční poradci mají podle něj přísné standardy co se týče registrací odbornosti, registrací, jednání se zákazníky, pobočkoví pracovníci bank a zejména pojišťoven mají prý řadu výjimek a úlev.

„Naše branže je kvůli velké roztříštěnosti a nejednotnosti regulace útočištěm i mnoha nestandardních a problematických obchodních modelů (samozásobitelé, skryté distribuční sítě pojišťoven, agresivní prodejci), kteří se vydávají za finanční poradce, čímž devalvují hodnotu této profese a poškozují dobré jméno celého našeho trhu,“ uvedl.

ilustrační fotoilustrační foto|profimedia.cz

A ještě několik čísel. Finanční zprostředkovatelé a poradci sdružení v USF a Asociaci finančních zprostředkovatelů, kteří mají zhruba dvoutřetinový podíl na trhu, sjednali v prvním čtvrtletí 2012 klientům finanční produkty za zhruba 14 miliard korun. Ve stejném období loni to bylo asi 12,5 miliardy. Z toho tvořily životní pojistky letos do konce března 1,3 miliardy, neživotní pojistky 320 milionů, investice a penzijní připojištění přes 800 milionů, stavební spoření 2,8 miliardy, úvěry z něj 540 milionů a hypoteční úvěry 7,3 miliardy korun.

Multilevel aneb Ne každý nezávislý poradce je nutně nezávislý