Kazašský byznys Home Creditu poznamenal pád měny

Home Credit

Home Credit Zdroj: Martin Pinkas

Srpnový pád kazašské měny se negativně podepsal na hodnotě tamního byznysu skupiny Home Credit z portfolia nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Více než třetinový propad tenge oproti euru ubral podle odhadů samotného Home Creditu z hodnoty skupiny kolem 820 milionů korun. Uvádí to pololetní zpráva firmy. Kazašská měna padla během několika dnů na své historické dno poté, co Astana přestala řídit kurz tenge a ponechala jeho vývoj trhu.

Podle firmy nejde o faktickou ztrátu. „Devalvace kazašského tenge by ovlivnila výkaz zisků a ztrát skupiny Home Credit jen v případě, že bychom chtěli kazašský byznys odprodat, a o tom neuvažujeme,“ uvádí mluvčí firmy Milan Tománek s tím, že v součtu za všechny země, v nichž Home Credit působí, naopak skupina za první pololetí na kurzových rozdílech více než tři miliardy korun získala.

Kazachstán je podle výše aktiv třetí největší zahraniční expozicí Home Creditu, a to po Rusku a Číně. Z hlediska zisků je země jedním ze zlatých vajec skupiny, jen za pololetí vydělala firmě takřka půl miliardy korun, a stala se tak druhým nejvýnosnějším trhem, na němž Home Credit působí. Koncem června držela skupina v Kazachstánu aktiva v hodnotě přesahující 14 miliard korun.

„Již nějaký čas se výrazně orientujeme na to, aby byly úvěry financovány z vkladů od místních klientů v lokální měně, žádnou principiální změnu byznysu v Kazachstánu ale neplánujeme,“ dodává Tománek.

Skupina Home Credit za první pololetí ztratila takřka 2,5 miliardy korun. Nejztrátovějším trhem bylo Rusko, kde finančníci z Kellnerovy firmy přišli takřka o čtyři miliardy korun. Náplastí na ruskou bolístku byly především aktivity v Číně, kde Home Credit za pololetí vydělal bezmála dvě miliardy korun. Ziskovou trojkou firmy se stal domácí trh v Česku, kde Home Credit dosáhl téměř třísetmilionového zisku.

Celková aktiva Home Creditu přesáhla ke konci pololetí čtvrt bilionu korun, tedy o třetinu více než v závěru loňského roku. K témuž datu skupina registrovala 47,8 milionu zákazníků a zaměstnávala 57 600 pracovníků.