Penzijní společnosti přestaly sázet na třetí pilíř

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Jaroslav Bukovský
Domácí penzijní společnosti ukončily lov klientů do svých fondů penzijního připojištění. Pro letošek hodlají seškrtat rozpočty na reklamu, někteří ze správců penzí nehodlají na podporu prodeje nástupnických fondů dříve populárního penzijka utratit ani korunu. Manažeři žehrají na špatně nastavený zákon, který prý prakticky znemožňuje efektivně získávat klienty.

„Inzertní aktivity jsme v loňském roce omezili na minimum a podobné to bude i v letošním roce, kdy neplánujeme žádnou reklamní kampaň podporující jednotlivé účastnické fondy,“ uvádí Petr Brousil z Penzijní společnosti České pojišťovny, současné dvojky na trhu nových fondů třetího pilíře důchodového spoření. „Náklady na reklamu budou letos minimální,“ potvrzuje i Richard Siuda za penzijní fondy Conseq.

I kdyby o sobě fondy dávaly více vědět, byznys prý na třetím pilíři neudělají. „Hlavním problémem je současná regulace distribuce, která efektivitu reklamy zhodnocené v následných prodejích poměrně výrazně limituje,“ vysvětluje Brousil. Prodejci produktů takzvaného doplňkového penzijního připojištění momentálně na jedné smlouvě vydělají přinejlepším devět set korun, což odpovídá zákonem požadovanému limitu 3,5procentní provize z průměrné mzdy v České republice.

„Prodejce takové odměny nemotivují, a raději tak klientům nabídnou produkty jako životní pojištění nebo investiční fondy, za které mají často řádově více,“ uvádí Jan Traxler z Finez Investment Management. Takzvané účastnické fondy trpí od svého vzniku v roce 2013 nízkým zájmem klientů. Podle expertů je za tím i slabá motivace samotných fondů. „Zákonem stanovené poplatky za správu peněz jsou pro penzijní fondy nezajímavé,“ dodává Traxler. Účastnické fondy si v současnosti mohou říci maximálně o 0,8 procenta průměrné roční hodnoty peněz ve správě. Ke konci loňského roku leželo na účastnických kontech necelých pět miliard korun.

Fondy nabídly i dvojciferný výnos
Dvaatřicet účastnických fondů provozovaných osmi penzijními společnostmi loni v průměru svým klientům vydělalo kolem čtyř procent. Dynamické investiční strategie v případě fondů Komerční banky nebo České spořitelny vynesly účastníkům přes osm procent. Nejvýnosnějším se stal Globální akciový účastnický fond Consequ, který zhodnotil klientské peníze o bezmála třináct procent. Výnosům vesměs pomohly rizikovější investice fondů, jen v posledním čtvrtletí vzrostla váha akcií v majetku fondů takřka zdvojnásobně na necelých osm procent.