Pětina klientů bank se již setkala s hackerským útokem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

S nájezdem na důvěrná data se podle České bankovní asociace setkal již téměř každý pátý bankovní klient. Ani to však střadatele podle průzkumu společnosti SC&C nenutí k větší obezřetnosti. Zabezpečení internetového a mobilního bankovnictví banky sice neustále zdokonalují, ale u klientů pokrok vázne.

„Banky investují do kybernetické bezpečnosti stovky milionů korun ročně a jejich zabezpečení je na té nejvyšší úrovni. Hackeři se proto zaměřují na nejslabší článek, kterým zůstávají klienti,“ uvedl náměstek výkonného ředitele asociace Jan Matoušek.

Index bezpečnosti, který sleduje kritéria bezpečného působení na internetu, dosahuje letos 61 procent. V porovnání s loňským rokem tak navzdory dlouhodobému upozorňování bank na nutnost dodržování zásad bezpečnosti nedošlo ke zlepšení.

Před třemi lety svůj účet přes internet spravovalo 65 procent klientů, dnes už 82 procent

Elektronické bankovnictví využívá stále více bankovních klientů. Zatímco před třemi lety svůj účet přes internet spravovalo jen 65 procent klientů, dnes je to již 82 procent. Na popularitě získává také mobilní bankovnictví, které pravidelně využívá čtvrtina klientů.

Lidé si prý za napadení účtu mohou většinou sami. „Zásadní nedostatek je ve využívání stejného hesla jak pro přístup ke službám využívajícím velmi důvěrné informace, tak pro méně zásadní služby, třeba e-shopy, diskuzní portály,“ upřesňuje Pavel Bašta, člen Národního bezpečnostního týmu s tím, že dobré heslo je poslední možností obrany.

O snahách bank o lepší zabezpečení svědčí nedávná aktivita Komerční banky. Ta zdarma klientům zpřístupnila software společnosti IBM, který má zlepšit zabezpečení jejich počítačů, které bývají právě nejslabším článkem zabezpečovacího řetězce. Třetina klientů naprosto nerozumí zabezpečení svého počítače a polovina zabezpečení mobilního telefonu.

Jak vysát konta: Hackeři dál útočí na české banky