Automobilky čeká omezování výroby, říká analytik Petr Pelc | E15.cz

Automobilky čeká omezování výroby, zlepšení situace je zatím v nedohlednu, říká analytik Pelc

Jiří Frydlewicz

Jiří Frydlewicz

Výrobci automobilů po celém světě neprožívají šťastné měsíce. Poptávka po vozidlech klesá a podle všeho je zlepšení situace v nedohlednu. V Česku se tento trend naposledy dotkl novošovické automobilky Hyundai, která omezila výrobu. „Obdobný postup je možné očekávat i u ostatních výrobců automobilů a automobilových komponentů,“ říká analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. 

Nošovická automobilka Hyundai v týdnu omezila výrobu a její zaměstnanci budou mít až do konce roku každé druhé pondělí volno. Myslíte si, že podobný krok zavedou i ostatní automobilky? 

Omezení výroby Nošovické automobilky Hyundai je preventivní krok v souladu se současnou situací v automobilovém průmyslu. Automobilka tím předchází možnému zvyšování skladových zásob, v jehož důsledku by pak mohla být nucena ke snižování prodejní ceny skladovaných vozů. Obdobný postup je možné očekávat i u ostatních výrobců automobilů a automobilových komponentů.

Hrozí nějaké razantnější propouštění zaměstnanců v automobilovém průmyslu v Česku?

V příštím roce razantnější propouštění zaměstnanců v českém automobilovém průmyslu nečekáme. Pravdou je, že současná hrozba ekonomického zpomalení sebou přináší i možnost výraznějšího omezení nákupu automobilů ve firemní sféře. V důsledku toho pak může docházet k plošnému omezování výroby v automobilovém sektoru a s tím i snižování počtu zaměstnanců v tomto odvětví.

Chtěl bych, aby beton vzbuzoval emoce, říká spoluzakladatel Gravelli Ladislav Eberl

Automobilky po celém světě bojují s poklesem prodejů. Dá se odhadnout, zda se tato situace v blízké budoucnosti změní k lepšímu?

Zatím nejsou žádné předpoklady výraznějšího zlepšení této situace v dohledné době.

Volkswagen jedná o budoucnosti značky Lamborghini. Nevylučuje její prodej ani IPO

Automobilový svět má novou velkou fúzi automobilky Fiat Chrysler a francouzské PSA. Oba subjekty se spojily i kvůli klesajícím prodejům automobilů. Myslíte si, že se v budoucnu dočkáme více podobných spojení? 

Tento druh spojení dvou automobilek je z ekonomického pohledu velmi efektivní. Konkrétně automobilky Fiat Chrysler a francouzské PSA by měly spojením ročně ušetřit až 3,7 miliardy eur. Fúze jsou v automobilovém sektoru poměrně běžné. Byť tato patřila v poslední době k těm větším, další podobné fúze, možná ještě většího rázu, v brzké budoucnosti nelze vyloučit.

Jak si vybrat z rakouských středisek? Často se od sebe dost liší

Koncern Volkswagen uvedl, že automobilku Škoda Auto chce tlačit spíše směrem k levnějším automobilkám typu Dacia. Co o tomto záměru o vývoji české automobilky soudíte? Souvisí nějak s očekávaným horším obdobím pro automobilky?

Snaha automobilky Škoda Auto tlačit se spíše směrem k levnějším automobilům je dle mého soudu správným krokem. Současná produkce automobilů řady Škoda Auto je sice kvalitou srovnatelná s vozy značky Volkswagen, problémem ale je, že srovnatelná je i cena. Ta je aktuálně pro běžnou českou populaci zbytečně vysoká. Pokud Škoda Auto začne vyrábět i běžné populaci cenově dostupné modely, získá tím mnohem větší zastoupení na domácím trhu, které už tak není malé. U českých spotřebitelů lze pozorovat určitou patriotickou náklonnost k vozům domácí značky Škoda. Přijatelnější cena by měla poptávku po vozech Škoda na domácím trhu ještě umocnit.

Nový pavilon v pražské zoo byl levnější než jeho obyvatelé, říkají architekti Ullmann a Klika
Česko je stále spíše montovnou, tvrdí analýza

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!