Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG: Absolutní špička

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG
50
Fotogalerie
V nabídce pro Škodu Octavii není nic dražšího než karoserie kombi v provedení RS s dieselem pod kapotou a automatickou převodovkou DSG. Vyplatí se?

Škoda loni vyrukovala s řadou nových modelů a vše završila faceliftem svých showroomů. Jednoznačně nejzajímavější novinkou je Octavia Combi, kterou lze pořídit jak ve verzi s pohonem všech kol, tak také coby nejrychlejší variantu RS.

Nová generace Octavie RS je zhruba o deset procent výkonnější a až devatenáct procent úspornější. Přesně v duchu aktuálních trendů. Naše konkrétní naftová verze přidá výkonu 14 koní a u točivého momentu 30 Nm. Vše samozřejmě v porovnání s předchozí generací. Lepší dynamiku dokumentují oficiální materiály na pružném zrychlení (ovšem s manuálem). Při zařazené páté rychlosti byste dříve zvládli akceleraci z 80 km/h na 120 km/h za 8,1 s, nově to je ovšem 7,9 s.

Design? Výborný

Nemalá očekávání od nového vrcholu modelové řady Octavia ještě podpořily první fotografie. Tohle auto prostě vypadá opravdu moc dobře a opět se ukazuje, jak málo stačí k úspěchu. Designéři přidali atraktivnější nárazník, pěkná kola dostupná ve velikostech od sedmnácti do devatenácti palců, nejen vzhledu prospěla také o patnáct milimetrů nižší světlá výška a vzadu vše podtrhují dvě koncovky výfuku v kombinaci s černými difuzorem.

Hlavní dominantou interiéru jsou sportovní sedadla. Mají integrovanou opěrku a hlavně výborný tvar. Opačnou „stranou mince“ je fakt, že poměrně mohutná přední sedadla ubírají z prostoru pro kolena zadních cestujících. Základní Octavia ovšem nabízí tolik místa, že se tím není potřeba nikterak stresovat. Místa je stále dost a stále platí, že právě prostor v interiéru je tou hlavní zbraní, kterou Octavia RS ve svém arzenálu má. Samozřejmě v kombinaci s hodně objemným zavazadelníkem.

Menším zklamáním je ale zpracování interiéru. Očekával jsem přeci jen něco lepšího v porovnání se standardní Octavií, ale místo nějakých vylepšení se Škoda ohání v oficiálních materiálech svými chytrými prvky typu odpadkového koše ve dveřích. RS nevypadá uvnitř špatně, ale ani výborně.

Rychlý Stěhovák

Základem je naftový čtyřválec řady EA288, nabízející 184 koní a 380 Nm. Podle tabulek se dostanete na stovku za 8,2 s a maximálně se rozjedete na 230 km/h. Podrobnější pohled mezi oficiální řádky jasně říká, že testované provedení je nejpomalejší RS v nabídce. Jaký to paradox. Nejdražší varianta je vlastně nejpomalejší. Motor zabírá pořádně už před dvěma tisíci, kolem tří tisíc se ukazuje v tom nejlepším světle, aby za 4,5 tisíc zvadl jak řádně nezalitá rostlina. Točit jej můžete až k pěti tisícům, ale nenašel jsem důvod, proč to dělat.

Dieselové Octavii musíme přiznat poměrně solidní dynamiku. Živý dojem vydrží dieselovému kombíku do cca 170 - 180 km/h, pak mu dojde dech. A to až v takové míře, že se mi skoro ani nechce věřit maximální rychlosti 230 km/h. Věřím tomu, že benzinové RS bude sportovní, to naftové je ale pouze rychlé a najít limity motoru nedá příliš mnoho práce.

Co se spotřeby týká, nemá problém pokořit deset litrů. Ve městě jsem se pohyboval kolem devíti, svižnější jízda byla za deset, naopak ekologický provoz se pohyboval v okolí pěti litrů. Svižnější jízdou se rozumí také třeba dálničních 170 km/h. Sluší se doplnit, že RS si musí vystačit s padesátilitrovou nádrží. Až pojedete na dovolenou s naloženým autem a budete chtít trochu spěchat, nebude dojezd kdovíjaký.

Jízda jako taková je prakticky bez výhrad. Jediná výtka směřuje k odhlučnění podvozku, které by opravdu mohlo být lepší. Podvozek se velmi obstojně dokáže vypořádat s nerovnostmi, ovšem tento proces doprovází zbytečně velký hluk.

Hodně muziky za hodně peněz

Octavia RS s karoserií kombi, vznětovým motorem a automatickou převodovkou DSG je vůbec nejdražší provedení, která v ceníku pro Octavii najdete. Základní cena činí 724 900 Kč a nabídka příplatkové výbavy velmi rozsáhlá. Ostatně testovaný exemplář by vyšel na devět set tisíc korun. A to už je oblast, v níž dává trh na výběr bezpočet zajímavých modelů včetně prestižních značek.