Média mohou přijít o návštěvy ze Seznamu. Mocný distribuční uzel obsahu se změní
Důležitý „dopravní uzel“ českého internetu čekají zásadní změny. Portál Seznam.cz už dávno není pouze populární český vyhledávač, ale gigantická platforma, jejímž prostřednictvím média distribuují svůj obsah. Stačí jen kliknout na odkaz na Seznamu – a také menší weby mohou zaznamenat až stovky tisíc návštěv u článku, kterého by si jinak tak obrovské publikum nevšimlo. Seznam ale chystá nový systém a nová pravidla, která mohou malá média citelně zasáhnout.
Pokud se médium rozhodne přejít na připravovanou novou verzi služby Newsfeed 2.0, Seznam už nebude odkazovat na články na webu tohoto média. Texty budou muset být vloženy do systému Seznamu a internetový gigant je vydá. Na změnu jako první upozornila Lupa.cz.
V principu to bude vzdáleně připomínat publikování příspěvku na Facebooku či Twitteru. Médium tak přijde o návštěvnost – proč klikat na externí odkaz, když si bude možné text přečíst rovnou? Seznam za novou službu nabízí podíl z reklamy, která bude článek doprovázet.
Dokud se nám to vyplatí
Internetová firma tím reaguje na blížící se konec takzvaných cookies v prohlížeči Google Chrome. Ten dominuje trhu a se svým 65procentním podílem může diktovat, jaké technologie se prosadí nebo od jakých se naopak upustí. Cookies slouží k získávání důležitých dat, s jejichž pomocí je možné cílit reklamu přímo na uživatele podle jeho zájmů. Právě ony můžou za to, že na uživatele-běžce, který si často hledá informace o svém oblíbeném sportu, z prohlížeče vyskočí zejména reklamy na nové běžecké boty, nadto jeho oblíbené značky a pro jeho pohlaví.
Využívání cookies ale bylo postupem času stále méně efektivní. A od zavedení evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) musely weby pro sběr takových dat vyžadovat souhlas uživatelů. Ti jej však stále častěji odmítali dávat. Internetové firmy tak začaly hledat nové alternativy.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!