Musk: Snížení cen byl dobrý krok. Tesla dodala rekordní počet elektromobilů

Elon Musk

Elon Musk Zdroj: Reuters

Elon Musk
Nejúspěšnější elektromobil Tesla Model 3
Nový model od Tesly má označení Model Y a dokáže odvézt i sedmičlennou rodinu
4
Fotogalerie

Americký výrobce elektromobilů Tesla oznámil rekordní dodávky nových vozů za druhé čtvrtletí. Společnost jich dodala 466 140, což je o 83 procent víc než v loňském roce. Na vyšší odbyt mělo vliv zejména snížení cen ve Spojených státech, Velké Británii nebo v Číně. Právě Čína je po Severní Americe druhým největším trhem Tesly, kde společnost dlouhodobě bojuje s čínskou konkurenční firmou BYD.

Tesla v posledních měsících své automobily několikrát zlevnila, aby nakopla tržby. Právě ceny měly být pro zvýšení dodávek klíčové. Šéf firmy a miliardář Elon Musk začátkem letošního roku řekl, že zvýšení počtu prodaných vozů i za cenu nižších zisků pro firmu považuje za „dobrý krok“. Mezi nejoblíbenější modely patří Tesla 3 a Y, podle agentury Bloomberg tvoří až 96 procent celkového odbytu. Jejich ceny přesahují jeden milion korun v základní výbavě. 

Výroba a dodávky vozů Tesla
 Produkce (ks)Dodávka (ks)
Model S/X19 48919 225
Model 3/Y460 211446 915
CELKEM479 700466 140

Snížením cen reagoval Musk na stále se zvyšující konkurenci i z řad tradičních automobilek. Výroba elektromobilů už totiž není pouze okrajovou záležitostí několika specializovaných firem. „Nezačínáme cenovou válku, pouze snižujeme ceny, abychom umožnili dostupnost ve velkém měřítku,“ napsal na svém twitterovém účtu.

„Tesla se strategicky rozhodla stát velkosériovým výrobcem,“ řekl šéf poradenské společnosti Automobility Bill Russo pro BBC. Kromě snižování cen ve Spojených státech zlevnila Tesla i v Číně, kde se snaží uspět ve velké konkurenci dalších výrobců. Hlavní konkurent, čínská společnost BYD, v roce 2022 svými prodeji elektromobilů a baterií předběhl Teslu a zůstává tak čínskou jedničkou. Letos firma se sídlem v Šen-čenu dosáhla prodejních rekordů, její akcie v pondělí ráno v Hongkongu vyskočily až o 3,2 procenta. V celosvětových prodejích plně bateriových elektrických vozidel zatím ale stále dominuje Tesla. 

Letos v květnu Musk názorově obrátil ohledně marketingové strategie Tesly. Na akcionářské poradě oznámil, že Tesla bude poprvé své výrobky inzerovat. Miliardář a generální ředitel přitom dlouho naznačoval, že reklamu firma nepotřebuje. „Společnost Tesla nedělá reklamu ani neplatí za podporu. Místo toho tyto peníze používáme k tomu, abychom vytvořili skvělý produkt,“ napsal v roce 2019 na Twitteru. 

V současnosti vyrábí Tesla auta v montážních závodech v kalifornském Freemontu a texaském Austinu. Ze zahraničí potom v Šanghaji a německém Braniborsku. Nový závod chce Musk postavit poblíž mexického města Monterrey, po červnovém setkání s indickým premiérem Naréndrou Módím oznámil také plánované investice v Indii.

V prvním letošním čtvrtletí dosáhla společnost Tesla zisku 2,5 miliardy dolarů, zhruba 54,7 miliardy korun, při tržbách 23,3 miliardy dolarů. Její celkové příjmy v prvním čtvrtletí vzrostly téměř o čtvrtinu, protože se zvýšil prodej automobilů. Zisk za stejné období ale kvůli snížení cen i vyšším nákladům klesl o 24 procent. Finanční výsledky za druhé čtvrtletí má Tesla oznámit 19. července. 

Tesla slaví 20 let

Letos slaví společnost dvacet let od svého vzniku, v roce 2003 ji založili američtí technologičtí podnikatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning. O rok později se k nim přidal Musk, který v roce 2008 vystřídal Eberharda v křesle generálního ředitele. První model, sportovní elektromobil Tesla Roadster, začala společnost vyrábět ve stejném roce.