Adidas čeká propad zisků o stovky milionů eur. Prý kvůli Rusku

Adidas (ilustrační foto)

Adidas (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: whatleydude via Flickr

Německá společnost Adidas výrazně zhoršila odhad zisku na letošní rok - konkrétně na 650 milionů eur. Původně přitom firma očekávala výsledek v rozmezí 830 až 930 milionů eur. Druhý největší výrobce sportovních oděvů a obuvi na světě to zdůvodnil především rostoucím rizikem na ruském trhu a také propadem tržeb v divizi golfu. Firma také zrušila výhled tržeb na příští rok, ve kterém počítala s výsledkem 17 miliard eur.

Akcie společnosti na to reagovaly výrazným poklesem a v průběhu obchodování ztrácely až 16 procent hodnoty. Dostaly se tak na dvouleté minimum. Analytici také upozorňují, že firmě bere tržní podíl její hlavní rival, americká společnost Nike.

„Současné napětí v regionu ukazuje, že krátkodobá ziskovost v regionu Rusko/SNS podléhá vyššímu riziku,“ uvedla firma, která dnes zveřejnila i výsledky za druhé čtvrtletí. Tržby jí stouply o dvě procenta na 3,47 miliardy eur, čistý zisk ale klesl na 144 milionů eur ze 172 milionů před rokem.

Značky Adidas a Reebok podle sdělení firmy rostly na většině hlavních trhů. Solidní růst ale prý rušil vliv směnných kurzů, vyšší výdaje na reklamu v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale a také velký propad tržeb v divizi golfu.

Žádné výmluvy, Nike stále boduje, tvrdí investoři

„Varování před nižšími zisky se skoro dalo předpokládat, ten rozsah je ale katastrofální,“ řekl podle agentury Reuters manažer fondů Ingo Speich ze společnosti Union Investment, která je desátým největším investorem v Adidasu. Na nepříznivé podmínky se ale podle něj Adidas nemůže vymlouvat. Na důležitých trzích totiž boduje společnost Nike, která Adidasu bere část tržního podílu.

Adidas ve zbytku roku chystá další opatření, která mají pomoci snížit zásoby. Zahájí také program restrukturalizace tak, aby přiblížil náklady nižším očekáváním v sektoru golfu, který v USA, což je pro firmu hlavní trh, ztrácí na popularitě.

Firma kromě toho omezuje investice v Rusku, kde má více než 1000 obchodů. Důvodem je pokles rublu, který od rozpoutání ukrajinské krize a sporného ruského angažmá v ní ztratil na hodnotě. Adidas kromě toho zmiňuje i rostoucí nebezpečí, pokud jde o náladu ruských spotřebitelů a jejich výdaje.