Adidasu se nedaří dohnat Nike, letos ho navíc zpomalí krymská krize

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: Marc Berry Reid

Německý výrobce sportovního vybavení Adidas zřejmě narazil na hranici možného růstu. Namísto slibů, že zvýši tržby a přiblíží se tak odvěkému rivalovi Nike, nyní hlásí mírný propad. Náskok amerického konkurenta se tak zvětšil.

Původní cíl dosáhnout v roce 2013 obratu 15 miliard šéf Adidasu Herbert Hainer odvolal už v září. Firma namísto toho dosáhla výsledku 14,5 miliardy, který je ještě o necelá tři procenta horší než v roce 2012. Zisk stoupl o 49 milionů na 787 milionů eur.

To je stále méně, než Nike. Ten za loňský rok dosáhl obratu 18,4 miliardy eur. Světová trojka VF Corporation, která vlastní například značky The North Face či Jansport, s tržbami 5,1 miliardy eur výrazně zaostává.

Na vině je podle Adidasu silné euro. „Měnové efekty nás jen ve čtvrtém čtvrtletí připravily o devět procent obratu,“ uvedl Hainer. Kromě toho se koncernu nepodařilo dokončit výstavbu distribučního centra pro významný ruský trh a podle očekávání nerost ale západoevropský trh.

Největší překážkou pro útok na lídra trhu Nike ale podle odcházejícího předsedy představenstva Ericha Stammingera zůstává americký trh. „Na rozdíl od Evropy tam nemáme dominantní pozici. A to bolí, protože nikde lidé za sportovní vybavení neutrácejí tolik jako v USA,“ řekl Stamminger pro deník Handelsblatt. „Navíc z USA přicházejí i významné trendy v našem oboru,“ dodal.

Kvůli propadu mnoha zahraničních měn zřejmě Adidas letos sáhne na ceny. „Tam, kde je to hospodářsky smysluplné a kde to zákazníci vydrží, selektivně zvýšíme ceny,“ řekl finanční šéf koncernu Robin Stalker. Na tržbách se může negativně podepsat i současná krize na Ukrajině. „Nemůžeme ignorovat výrazné oslabení rublu od počátku roku stejně jako měnovou nejistotu v regionu, obojí zvyšuje rizika pro naše výsledky v eurech,“ uvedl Hainer.