Až sedm miliard ročně. Byznys center sdílených služeb v Česku dál roste

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Česko je druhým největším trhem pro centra sdílených služeb (SSC) v regionu střední a východní Evropy, podle hrubého odhadu prezidenta sdružení sektoru sdílených služeb ABSL Oty Kulhánka pro E15 zde tento byznys generuje obrat až 300 milionů dolarů (zhruba 7,1 miliardy korun) ročně. V současnosti je v Česku v provozu více než 150 takových center, která zaměstnávají přes 55 tisíc lidí.

Vyplývá to z dat ABSL, podle nichž obor v poslední době zaznamenal významnou změnu v kvalitě nabízených služeb, převážně pak jde o nové poskytování analýz a přípravy podkladů pro management firmy.

Centra sdílených služeb prý postupně získala více rozhodovacích pravomocí - nezpracovávají již jen surová data a jednoduché úkony, ale zaměřují se na jejich analýzu, která pomáhá při rozhodování v jiných částech organizace firmy. „Počet typů nabízených služeb v českých centrech vzrostl v posledních dvou letech o polovinu a nyní zahrnuje funkce, jako je výkaznictví, finanční controlling, řízení cash-flow a daní nebo i přímá podpora prodeje služeb a zboží,“ vysvětlil výkonný ředitel ABSL Jonathan Appleton.

Přerod byznysu

„Určujícím trendem pro další rozvoj se stal přerod v centra zajišťující sofistikované transakce s vysokou přidanou hodnotou.“ uvádí Franz Lesiw, generální ředitel Evropského centra sdílených služeb Sony DADC. Drtivá většina SSC v Česku si prý již tímto přerodem prošla a právě díky vyšší sofistikovanosti poskytovaných služeb jsou také zajímavým místem pro start kariéry absolventů škol, kteří tvoří až dvě třetiny pracovníků v tomto oboru. Podle ABSL segment v letošním roce poroste více než 15procentním tempem a ke stávajícím 55 tisícovkám pracovníků prý přibude dalších zhruba osm tisíc.

Problémem byznysu SSC však prý je nedostatek pracovníků, kteří ovládají cizí jazyky, hlavně pak němčinu, skandinávské jazyky a další méně obvyklé evropské řeči, jako je holandština či maďarština.

Centra sdílených služeb (SSC – shared services center)
Entita zodpovědná za zpracování organizačních úkolů firmy, jako například účetnictví, správa a práce s lidskými zdroji, zpracování výplatních dokladů, právních dokumentů či zabezpečení. Základním požadavkem na služby center sdílených služeb je snížení nákladů, zvýšení efektivity a zlepšení výkonnosti firem. Obsluha zákazníka v jeho rodném jazyce, dostupnost poskytovaných služeb 24/7 a zabezpečení dat se berou jako samozřejmé.