Burger King usiluje o Tim Hortons. Může vzniknout fastfoodový obr

Tim Hortons

Tim Hortons Zdroj: Will Keightley, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Americký hamburgerový řetězec Burger King jedná o koupi největší kanadské sítě rychloobčerstvení Tim Hortons, známé hlavně prodejem kávy a koblih. Spojením by vznikl třetí největší fastfoodový řetězec na světě.

Spojená společnost by měla celkem 18 tisíc restaurací ve stovce zemí světa a její tržní kapitalizace by se pohybovala kolem 18 miliard dolarů (380 miliard korun). Značky Burger King a Tim Hortons by nadále fungovaly odděleně.

Transakce má zahrnovat přesun ústředí Burger King ze Spojených států do Kanady, což firmě sníží daňové povinnosti. Na řadu nedávných případů přesunů centrál amerických nadnárodních firem z USA reagovala kriticky americká vláda i prezident Barack Obama, který naznačil, že proti tomu chystá administrativní opatření.

K přesunům ústředí z USA nutí firmy s velkými zahraničními operacemi to, že musí doma zdaňovat jednou už zdaněné zisky zahraničních poboček. Většina ostatních zemí naopak uplatňuje teritoriální systém, kdy se zdaňují jen zisky dosažené na jejich půdě, což americké společnosti znevýhodňuje. Americká daň z firemních příjmů navíc zůstává na 35 procentech, což je jedna z nejvyšších sazeb ve vyspělém světě.

Burger King s ústředím v Miami provozuje v 79 zemích světa přes 13.000 restaurací, naprostou většinu franšízových. Tim Hortons má 3588 restaurací v Kanadě, 859 v USA a 32 v zemích kolem Perského zálivu.

Burger King otevřel svou první restaurací v Miami v roce 1954. Na českém trhu působí od roku 2008, v současné době má v tuzemsku podle firemního webu 14 restaurací.