Černý pátek vrátil obchodníky do časů před krizí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Vendula Krumpholcová
Sezona vánočních nákupů ve Spojených státech začala už tradičně zběsilou honbou za slevami zvanou černý pátek. Do neděle přivedla touha po výhodném nákupu mezi regály 152 milionů lidí, tedy každého druhého Američana. Obchodníci nabídli slevy až desítky procent.

V dobrém roce mohou obchodníci během černého pátku utržit až desetinu celkových předvánočních zisků. První letošní čísla naznačují, že Američané v obchodech nechali rekordních 11,4 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst 6,6 procenta. Podle agentury ShopperTrack, která monitoruje maloobchodní prodej, jde o největší meziroční nárůst od roku 2007, posledního před finanční krizí. Národní federace obchodníků však předpokládá, že celkově budou předvánoční tržby jen o 2,8 procenta vyšší než loni.

Maloobchodní prodej, hlavní motor americké ekonomiky, se stále ještě vzpamatovává z propadu, který v letech 2008 a 2009 způsobila recese. Hlavně devítiprocentní nezaměstnanost Američany nutí zvažovat, kolik za vánoční dárky utratí. Agentura Gallup předpovídá, že to letos bude v průměru 764 dolarů na osobu.

Čísla naznačují, že Američany sice do obchodů nalákaly mimořádné slevy, ale jinak budou spíše opatrnější.
Soupeřící prodejci ve snaze přetáhnout zákazníky od konkurence a hlavně od internetových portálů posunuli otevření obchodů už na čtvrteční večer. Před newyorskou pobočkou obchodního domu Macy’s čekala na půlnoční otevření devítitisícová fronta. Neúspěšně se je od „podporování korporací“ snažila odradit podstatně menší skupinka přívrženců Occupy Wall Street.

Se slevami nezůstávají pozadu ani internetové portály. Jejich hlavní žeň začíná až dnes, kdy nákupůchtiví Američané pokračují ve shánění dárků od počítače v práci.

Seattle
Od naší zpravodajky