Češi ve zlatou neděli utratili více než loni, rostly online nákupy

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

pav
Poslední adventní víkend vydělávají obchodníci tradičně nejvíce z celého roku. Ani letos nebyla situace jiná. Tržby za poslední víkend ještě nejsou sečtené, podle prvních odhadů ale budou lepší než loni. Kupoval se hlavně alkohol, potraviny, kosmetika a elektronika.

„Lidé si pečlivěji vybírají a neradi utrácejí příliš mnoho,“ zhodnotil chování zákazníků analytik Tomáš Drtina v rozhovoru pro Českou televizi.

Konkrétnější čísla mohou nabídnout internetové obchody. Pro ně totiž největší nápor uplynulým víkendem skončil. V e-shopech letos nakoupilo přes 80 procent uživatelů internetu a podle odhadů asociace pro elektronickou komerci lidé od října až do Vánoc utratili 18,5 miliardy korun, což je o 16 procent víc než loni.

Za poslední dva týdny pak Češi utratili online více jak pět miliard korun, jak uvedl ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. „Nejsilnějším dnem bylo pondělí 16. prosince, kdy tržby na internetu dosahovaly skoro 700 milionů korun,“ uvedl Vetyška.

Němci nakoupili dárky za 89 miliard eur
Poslední adventní neděle se nesla ve znamení nakupování také v Německu. Zákazníci zde utratili za dárky 89 miliard eur. Obchodní centra ve velkých německých městech čelí v posledních dnech před Štědrým dnem doslova útoku zákazníků. Internetový prodej hlásí růst 15 procent oproti loňsku. Obchodníci očekávají vysoké tržby také před Novým rokem, jak informoval Radiožurnál.

„Jasným vítězem je internetový obchod, trží ze svých cenových výhod i z toho, že se nakupující nechtějí mačkat v přeplněných nákupních centrech,“ řekl k výsledkům e-shopů Drtina. Na internetu podle něj lidé stále nakupují především elektroniku, rozsah sortimentu ale rok od roku roste.

Většina obchodů spustí povánoční sezonní výprodeje už 27. prosince.