Čínské firmy otevírají výrobní závody v Indii

čínská měna Jüan

čínská měna Jüan Zdroj: ctk/AP

Všude kolem jsou hromady jasně červených plyšových postaviček Elma, jednoho z hrdinů oblíbeného dětského televizního pořadu Sezamová ulice. Některé se šijí, u jiných se testují baterie, některé se balí do krabiček. Nikoho nepřekvapí, že hračky vyrábí čínská firma a vyváží je do USA. Neobvyklé však je, že tento závod není v Číně, ale ve státě Ándhrapradéš v jižní Indii, píše server BBC News.

Je to jeden z více než stovky podniků, často čínských, které se nacházejí v průmyslové zóně Šrí City. Přilákala je sem kampaň Made in India (vyrobeno v Indii), kterou loni spustil indický premiér Naréndra Módí. Cílem ambiciózní kampaně je udělat ze země celosvětové výrobní centrum.

Vláda v rámci tohoto programu rovněž slíbila pobídky pro zahraniční společnosti. A právě pobídky udělaly z Indie velmi atraktivní výrobní základnu pro čínské společnosti. „Mnoho firem z Číny, které tradičně vyvážely své zboží do Indie, nyní využívají těchto pobídek a přicházejí do Indie, umisťují zde své výrobní závody a zaměřují se na místní poptávku,“ říká zakladatel průmyslové zóny Ravindra Sannareddy.

Pobídky i levní zaměstnanci

Nejsou to však jen finanční výhody, které lákají zahraniční firmy. Průmyslové centrum se nachází na venkově, ale najít zaměstnance bylo snadné. Podle místních odhadů v okolních vesnicích žije nejméně 200 tisíc zaměstnatelných mladých lidí. A mnoho z nich pracuje právě ve zdejších továrnách. Pro zhruba 80 procent zaměstnanců továrny na výrobu plyšových hraček je současná práce jejich první a většinu z nich tvoří ženy.

To je to hlavní, co Indie prodává světu - mladá, levná pracovní síla. Dvě třetiny obyvatel země jsou mladší 35 let a v příštím desetiletí bude mít Indie nejvíce lidí v produktivním věku na světě.

Různá lákadla přesvědčila i výrobní gigant Foxconn, známý hlavně díky výrobě telefonů iPhone firmy Apple, který již zaměstnává v Číně více než milion lidí, otevřít v Indii nejméně deset továren a investovat zde 20 miliard dolarů (487 miliard Kč). Foxconn zde začal před necelým rokem s montáží přístrojů pro několik čínských značek, včetně Xiaomi, a tvrdí, že úspory nákladů jsou ohromné. Hlavně díky zkrácení doby dodávek čínského zboží na indický trh.

Boom čínských mobilů

Čínské značky chytrých telefonů jsou zřejmě nejviditelnějšími čínskými produkty vyráběnými v Indii. Za poslední rok oznámily, že plánují vyrábět v Indii, firmy Xiaomi, OnePlus, Lenovo, Gionee či Asus. Lákání Číňanů je pro Indii důležité také proto, že v příštím desetiletí potřebuje vytvořit více než 100 milionů pracovních míst. Podle světové banky rychle rostoucí mzdy v Číně znamenají, že firmy se poohlížejí po možnosti jinde, a Indie doufá, že se jí podaří z toho něco vytěžit.

Některé čínské firmy ale také upozorňují, že by indická vláda měla ještě více omezit byrokracii. „Přál bych si, aby vláda zde byla o hodně výkonnější. Je potřeba toho hodně zlepšit,“ říká ředitel společnosti ZTT India Čchen Čao-feng.

S růstem počtu čínských vystěhovalců se objevuje také další obava, o kvalitu života. Mnozí by chtěli ve velkých městech více zábavních podniků, supermarketů nebo globálních restaurací. Tyto obavy sice zatím neodrazují čínské firmy od stavby dalších továren v Indii, pokud však Indie nezmodernizuje svou infrastrukturu, mohla by přijít o možnost přilákat více firem svého největšího asijského konkurenta.