Dlouhý Černý pátek funguje, Češi utrácí miliardy

Černý pátek

Černý pátek Zdroj: ctk

Černý pátek
Černý pátek
Černý pátek
Černý pátek
5
Fotogalerie

Nákupní svátek Černý pátek oficiálně odstartuje až v pátek, některé eshopy s velkými slevami ale začaly o několik týdnů dříve. A vyplácí se jim to.

Asi nejdelší Černý pátek v Česku spustil internetový obchod Mall.cz, který slevy nabízí už od 26. října. Za necelý měsíc od spuštění už jeho zákazníci nakoupili zboží za téměř dvě miliardy korun. Další úspěch očekává obchod zítra, kdy Černý pátek oficiálně odstartuje.

„V porovnání s loňskem lidé utratili o 30 % více, přičemž samotný Černý pátek je teprve za dveřmi. Největší zájem zákazníků očekáváme v pátek a o víkendu, kdy prodeje v týdenním srovnání porostou až o 50 %,“ říká marketingový ředitel MALL Group Tomáš Punar.

Dříve se slevovými akcemi začaly i obchody Mironet, CZC.cz, TSBohemia či Alza, která do výprodeje vyčlenila více než 2500 výrobků. Podle její mluvčí Patricie Šedivé je nejvyšší poptávka po elektronice, některé telefony se okamžitě vyprodaly. Ačkoli by se správně mělo jednat jen o jeden slevový den v roce, Alza pořádá slevové akce s názvem Black Friday i několikrát ročně.

Do Česka dorazil Černý pátek před lety ze Spojených států. Před téměř 90 lety přišel krach na newyorské burze, který předznamenal Velkou hospodářskou krizi. Vše začalo ve čtvrtek 24. října 1929, který je dodnes označován jako tzv. černý čtvrtek. Právě k tomuto termínu Černý pátek v současnosti odkazuje. 

U některých prodejců začal Černý pátek v pondělí 19. listopadu, kdy výprodeje spustil eshop s parfémy Notino.cz nebo elektronický obchod Datart. Na konci týdne se do akce zapojí i velké řetězce jako je Kaufland nebo Globus.