Černý pátek začíná, prodejci slibují slevy v desítkách procent

Černý pátek

Černý pátek Zdroj: Profimedia

Černý pátek
Černý pátek
Černý pátek
5
Fotogalerie

V řadě kamenných obchodů a e-shopů začíná hlavní část předvánočních slevových akcí na tzv. Černý pátek. Ten letos připadá na 23. listopadu. Řada obchodníků letos výprodeje rozjela i o několik týdnů dříve. Prodejci slibují slevy v desítkách procent. Do akcí na Černý pátek se každý rok zapojuje stále více tuzemských obchodů.

„Tržby během loňského neoficiálního svátku nakupování Black Friday stouply meziročně průměrně o 37 procent a v některých dnech jsme zaznamenali o více než třetinu vyšší návštěvnost v porovnání s předminulým rokem. Podobný trend očekáváme i letos,“ uvedl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský. Stejně jako loni očekává velký zájem o herní konzole a příslušenství nebo chytré telefony.

Výprodeje dnes spustil i e-shop s parfémy Notino.cz, slevy mají dosáhnout až 70 procent. Prodejny s elektronikou Datart budou mít slevy Black Friday až do pátku. Počet zákazníků v některých obchodech řetězce loni stoupl o 50 procent, firma proto i letos posílí směny.

Kasa.cz očekává v rámci výprodejů Black Friday, které vyvrcholí v pátek 23. listopadu, až trojnásobný nárůst prodeje proti běžnému období. Meziročně vzroste prodej o 35 procent.

Alza.cz, která slevové akce rozjela dříve, vyčlenila do výprodeje 2500 produktů. „Samozřejmě nejvíce poptávaná je elektronika, kde mnoho telefonů bylo vyprodáno okamžitě,“ uvedla mluvčí Patricie Šedivá.

„V současné době jsou hodně vyhledávaným zbožím zejména chytré produkty. Roste i zájem o kategorii módy a segment zaměřený na byt, dům a zahradu. Trendem letošních svátků nicméně bude zejména elektronika a chytré produkty, hlavně hodinky nebo automatické dávkovače krmiva pro domácí mazlíčky,“ uvedl manažer srovnávače cen Zboží.cz Milan Šmíd. Skladba produktů nakupovaných během Black Friday kopíruje prodeje z celého roku. Na špičce jsou mobily, počítačové hry, televize, knihy, parfémy a další.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale byla jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení Černý pátek zřejmě vzniklo jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.