Hermes ano, Carrefour ne

Luxus vynáší. Arnoult by se měl soustředit jen na prodej luxusních značek

Luxus vynáší. Arnoult by se měl soustředit jen na prodej luxusních značek Zdroj: reuters

Nejbohatší Francouz Bernard Arnault by se měl zřejmě soustředit jen na prodej luxusních značek. To mu totiž jde. Roky vydělává na prodeji výrobků konglomerátu LVMH, kam patří značky jako Louis Vuitton či šampaňské Moët a ze kterého vybudoval sérií akvizic největší luxusní řetězec světa. Výborně mu vyšla také sázka na Hermes International, výrobce drahé módy a doplňků.

Od loňského převzetí podílu v této firmě podle Bloombergu její akcie vystřelily o 31 procent a do čistého zisku LVMH loni přispěla miliardou eur.

Zatím neúspěšně ovšem vypadá Arnaultova sázka na maloobchod. Magnát spolu s firmou Colony Capital koupil téměř desetiprocentní podíl v druhém největším maloobchodním řetězci světa Carrefour v roce 2007 za čtyři miliardy eur. Od té doby hodnota řetězce spadla o šedesát procent.

Zatímco luxusní zboží táhne poptávka z Asie, Carrefour se potýká se spotřebitelskou stagnací, zvláště ve Francii, která se na jeho tržbách podílí skoro polovinou. Je to paradoxní: zatímco na slavné kabelky „birkinky“ Hermesu, prodávané za více než pět tisíc eur za kus, se píše čekací listina, Carrefour bojuje o zákazníky nabídkou „dvě za cenu jedné“ šunky za 2,65 eura a moc mu to nejde, připomíná Bloomberg.

Arnault, který spolu s Colony Capital vlastní skoro 14 procent v Carrefour a zhruba pětinu hlasovacích práv, v Hermes International má lehce přes pětinu, uvedl, že obě investice jsou pro něj strategické a nesnaží se o získání majority. Zatím to vypadá, že bude muset ztráty Carrefouru prostě spolknout.
Pro letošní třetí čtvrtletí čekají analytici pokles tržeb Carrefouru o 11 procent. Podle analytičky Planet Retail Natalie Bergové bude Carrefour muset začít válčit na cenovém poli, aby přilákal zákazníky do svých obchodů převážně za městem.

„Musí bojovat na obou frontách, tedy být vnímán jako ten, kdo drží dobrou kvalitu za lákavou cenu,“ řekla. Nebude to lehké, evropský byznys nyní totiž hodně mění internetové obchody a malé krámky v centrech měst.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.