Hodnota luxusních značek padá, kvůli Rusku a Číně

Luxusní obchody v Pařížské ulici

Luxusní obchody v Pařížské ulici Zdroj: e15 - Anna Vackova

Od módní Prady po klenotníka Cartier jde hodnota globálních luxusních značek dolů. V poslední době klesla u nejlepší světové desítky o sedm miliard dolarů na 105 miliard. Meziročně je to snížení o šest procent, vyplývá z nové studie BrandZ study výzkumné společnosti Millward Brown. Studie se opírá o rozhovory s třemi miliony zákazníků a analýzu ekonomické výkonnosti firem.

Pokles způsobilo zpomalení prodejů v Číně a krize v Rusku. V Číně útraty za okázalé dárky srazilo vládní protikorupční tažení, zatímco v Rusku zákazníci trpí propadem rublu a sankcemi uvalenými kvůli Ukrajině, cituje agentura Bloomberg analytiky z Millward Brown.

Na růstové křivce zůstal jen Louis Vuitton a Chanel. Značka Louis Vuitton si podle průzkumu připsala šest procent a byla oceněna na 27,4 miliardy dolarů. Chanel rostl ještě rychleji. O patnáct procent na devět miliard dolarů.

Nejhůře dopadla italská Prada. Její hodnota spadla podle studie o 35 procent na 6,5 miliardy dolarů. Nezazářily ani klenotníci z Cartier. Tato společnost snížila hodnotu o 15 procent na 7,6 miliardy dolarů. Hermes umazal z hodnoty podniku třináct procent. Výzkumníci ho ocenili na 18,9 miliardy dolarů. Hodináři Rolex klesly o šest procent na 8,5 miliardy dolarů.

Vladan Hájek: Český trh s luxusem je už blízko Londýnu a Paříži