Hokejové mistrovství světa je svátkem pro diváky. A byznysem pro firmy

Pohár a medaile pro úspěšné týmy na hokejovém MS

Pohár a medaile pro úspěšné týmy na hokejovém MS Zdroj: ctk

Mistrovství světa v českém národním sportu hokeji je nejen velkou sportovní událostí, ale i velkým byznysem. Stovky milionů kvůli němu utratí nejen hokejoví nadšenci, ale i firmy.

Každé velké Mc Menu vyhrává, Mistrovství světa ve výprodeji, Z lásky k hokeji. To jsou příklady sloganů, které ve svých reklamních sděleních začaly v posledních týdnech používat firmy, ať už jsou oficiálními partnery šampionátu či reprezentace jako McDonald’s a Kaufland, nebo nejsou, jako v případě e-shopu Mall.cz. Pozornost, kterou vyvolává šampionát konající se po dlouhých jedenácti letech opět v Česku, je mimořádná.

Firmy využijí příležitosti zviditelnit se v souvislosti s tuzemským turnajem výrazně více než dříve. „Oproti loňskému roku vzroste objem investic v době před a v průběhu mistrovství v ceníkových cenách více než desetinásobně na přibližně čtvrt miliardy korun,“ řekl deníku E15 ředitel mediální agentury Médea Research Jan Matějka. „S tímto sportovním svátkem pro všechny hokejové fanoušky již spojila svou propagaci více než dvacítka firem. Nejvíce investují McDonald’s, ČEZ, Nestlé a Kaufland,“ dodal.

Kurzy na vítězeKurzy na vítěze | E15

V posledních letech se přitom mění složení a struktura firem, které na reklamu a partnerství s reprezentací či přímo turnajem dosáhnou.

„Digitalizace přináší i rychlý rozvoj médiatypů a nových možností reklamního využití. Z tohoto pohledu je i reklamní dostupnost pro menší zadavatele vyšší,“ říká šéf Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec.

Souboj o pivo vyhrál Staropramen
Pivo stále zůstává podle šéfa Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce hlavním „hokejovým produktem“ šampionátu. Nejen Jágr a spol., ale i pivovary přitom letos předvádějí lidově řečeno „hokej“, neboť při turnaji se zkříží zájmy hned tří největších pivovarských skupin v Česku. Jednička Prazdroj je partnerem reprezentace, Krušovice ze skupiny Heineken uspěly v boji o post partnera mistrovství – jenže v halách v Praze i Ostravě se dlouhodobě na základě spolupráce s oběma halami točí značky Pivovarů Staropramen. A zůstane to tak i v době bojů o titul mistrů světa, jen šalamounsky zmizí jejich loga. „Jsme rádi, že díky letitému partnerství s ČEZ Arénou si budou moci fanoušci vychutnat originální ostravské pivo i v průběhu šampionátu. S ohledem na pravidla mistrovství bude naše pivo v ČEZ Aréně servírováno do neoznačených kelímků,“ uvedl vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter.

Mít reklamu na šampionátu podle něj již neznamená pouze natočit televizní spot. Reklamní využití je mnohem širší a využívá se sponzoring, interaktivní internetové sdělení, hry, kvízy a další.

„Nicméně sledování televize je stále první diváckou volbou. Velká obrazovka uprostřed a společné sdílení emocí nejen v restauracích bude fungovat stále,“ míní.

Předstartovní střípky
Prodej televizorů stoupá. Prodejci elektroniky hlásí před mistrovstvím světa tradiční nárůst zájmu fanoušků sledovat hokejová klání na větších a lepších obrazovkách. Prodej televizorů před mistrovstvím světa tak letos i díky konání šampionátu v tuzemsku u některých obchodníků, jako například u Datartu, stoupl až dvojnásobně. Internetový obchod Alza zaznamenal nárůst o deset až patnáct procent, konkurenční Kasa pak o čtvrtinu.
Doprava u pražské haly posílí. Po dobu šampionátu bude omezen průjezd a parkování v okolí pražské O2 areny. Dopravní podnik ale po dobu turnaje posílí provoz metra na lince B, a to před zahájením a po skončení všech zápasů. V okolí O2 areny bude také navýšena kapacita tramvajových linek. Na místě budou také zaměstnanci dopravního podniku v reflexních vestách, kteří budou poskytovat informace o dopravním spojení v češtině angličtině.
Tuzemští sázkaři věří Čechům. Za hlavní favority turnaje považují bookmakeři Rusko a Kanadu, domácí prostředí ale vlévá optimismus do žil tuzemských sázkařů, kteří věří domácímu týmu. Například u Fortuny míří na vítězství Česka polovina vkladů stejně jako u Chance. U jedničky Tipsportu sází na titul Růžičkova výběru stejně lidí jako na úspěch Ruska a Kanady. Sázkové kanceláře očekávají oproti předchozím turnajům v zahraničí rekordní zájem a stamilionové tržby.

Na své si přijde i Česká televize vlastnící práva na vysílání zápasů. Jen loni za mistrovství v běloruském Minsku inkasovala za reklamní spoty a sponzorské vzkazy přes 19 milionů korun.

„MS v hokeji je jednou z nejvýznamnějších událostí roku. I proto, že se letos odehraje v Česku, předpokládáme, že příjmy z obchodní činnosti budou obdobné, spíše vyšší než v předchozích letech,“ uvedla mluvčí ČT Alžběta Plívová.

Reklama je podle ní primárně doménou větších klientů, sponzorské vzkazy jsou dostupné pro klienty všech velikostí. „Tradiční partneři u takovýchto událostí jsou z oblasti automobilového průmyslu, elektroniky, potravinářství,“ dodala.

Hvězdy šampionátu
Sidney Crosby (27) Dvojnásobný olympijský vítěz z Kanady a vítěz Stanleyova poháru odehrál i přes vyřazení Pittsburghu v prvním kole play-off povedenou sezonu. V kanadském bodování obsadil třetí příčku, když získal o tři body více než Voráček. Velkou motivací pro Crosbyho přitom bude nejen snaha přivézt medaili, kterou Kanaďané z MS neměli od roku 2009, ale i šance vstoupit do prestižního Triple Gold Clubu, k němuž mu chybí právě titul mistra světa. Na šampionátu se Crosby představí podruhé – premiéru si odbyl na turnaji v lotyšské Rize před devíti lety jako velký talent. Ten potvrdil vítězstvím v kanadském bodování turnaje jako do té doby nejmladší hráč v historii. Sidney CrosbySidney Crosby | ctk
Jevgenij Malkin (28) Zázračné dítě ruského hokeje si své angažmá v NHL vynutilo. Před lety v polovině sezony Malkin opustil rodný Magnitogorsk a bez souhlasu klubu odcestoval do Států. V první sezoně v NHL získal 85 bodů a Calder Memorial Trophy pro nejlepšího nováčka, v následujících dvou sezonách překonal hranici sta bodů. Crosbyho spoluhráč z Pittsburghu získal řadu individuálních cen včetně dvou Art Ross Trophy pro nejproduktivnějšího hráče NHL, vyhrál Stanley Cup a má dva tituly mistra světa. V kanadském bodování NHL letos překonal průměr bodu na zápas, když v 69 utkáních nastřílel 28 gólů a na 42 branek přihrál. Jevgenij MalkinJevgenij Malkin | profimedia
Jakub Voráček (25) Ačkoliv se pozornost nejen českých fanoušků soustředí na nezpochybnitelnou legendu světového hokeje Jaromíra Jágra, za největší hvězdu českého týmu by měl být pokládán pětadvacetiletý Jakub Voráček. V letošní sezoně NHL se v dresu Philadelphie stal s 81 body pátým nejproduktivnějším hráčem a druhým nejlepším nahrávačem. Zaslouženě získal i post kapitána reprezentace, s níž bude chtít navázat na svůj první a zatím jediný titul mistrů světa z roku 2010. Jakub VoráčekJakub Voráček | ctk