Jak autobazary klamavě informují o cenách?
„Nejčastější chybou je uvádění tzv. akčních slev, které jsou ovšem poskytovány pouze při současném financování úvěrem. Některé bazary provozují více serverů, a i když na nich prodávají stejné vozy, pokaždé se dozvíme jinou cenu,“ uvedl Miloš Borovička z časopisu dTest. Velké rozdíly jsou podle Borovičky i mezi běžnou a mobilní verzí internetových stránek týchž prodejců. Zatímco například web www.aaaautopraha.cz, který provozuje společnost AAA Auto, už po posledním průzkumu a upozornění dTestu zlepšil informování o cenách vozů za hotové, na jeho mobilní verzi jsou uváděné ceny řádově o desetitisíce nižší a chybí podstatná informace o nutnosti sjednat úvěr. Borovička upozornil, že administrativní poplatky za uzavření smlouvy jsou navíc důkladně schované. Podobné prohřešky dTest zjistil také na webu autobazaru Auto ESA.
AAA Auto začne vykupovat vraky
Autobazary obvinění odmítají
Společnost AAA Auto tvrdí, že na mobilní verzi svých internetových stránek má všechny potřebné údaje. „Informace o podmínkách slev jsou uvedeny v zápatí hlavní stránky mobilní verze. Tvrzení o tom, že neinformujeme o podmínkách slev tedy není pravdivé a máme pocit, že vychází spíše z nepochopení fungování mobilní verze našich stránek, která má vzhledem k omezenému prostoru určitá technická omezení,“ sdělila generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Také autobazar Auto ESA odmítl obvinění, že na svých internetových stránkách chybně informuje o cenách a úvěrech. Podle mluvčího Auto ESA Martina Doležala je na internetu jasně uvedena podmínka, že nabízená cena automobilu je platná při financování na úvěr. „U informace o úvěru platí, že konkrétní příklad úvěru musí být uveden pouze tehdy, pokud je inzerován konkrétní úvěr, například formou splátky nebo RPSN. Tuto informaci Auto ESA na své webové prezentaci nemá a tudíž nejsme povinni takový příklad uvádět,“ sdělil dnes ČTK Doležal. Společnost Auto ESA vyzvala časopis dTest, aby doložil, který zákon firma porušuje.
Zákon podle Borovičky stanovil jasná pravidla pro reklamu na spotřebitelské úvěry. Pokud reklama obsahuje jakýkoliv údaj o nákladech úvěru, musí v ní být uveden i příklad financování, aby měl spotřebitel možnost si představit, co se za úvěrem skrývá. „V průzkumu vyhověli většinou ti, kteří nabízejí možnost zprostředkování úvěru na žádost zákazníka. Podbízivé informace o úvěrech jsou většinou protizákonné. Své poznatky jsme předali České obchodní inspekci,“ dodal.