Ministerstvo chce prověřit až 40 tisíc provozoven na celém území Česka. „Potřeba kvalitních komplexních dat o sektoru stravování vzešla od profesní veřejnosti, která poukázala na absenci těchto informací,“ sdělila serveru E15.cz mluvčí ministerstva Jana Jabůrková. Poslední podobný průzkum se uskutečnil podle mluvčí v roce 2001.
Podle předsedy AMSP Karla Havlíčka se ale vracíme do 90. let. „Nemyslím si, že výsledek k něčemu bude,“ sdělil serveru E15.cz. „Jak to zlepší servis služeb, jak to pomůže infrastruktuře,“ dodal. Podobné statistiky, které využívá zejména soukromý sektor, by se podle něj neměly platit ze státních prostředků. „To nemyslí vážně, na jednu stranu říkají, že se musí šetřit, ale přitom peníze vyhazujeme,“ uvedl Havlíček.
Průzkum, který by měl odstartovat letos 1. září, chce zmapovat nabídku jídel a nápojů, druh kuchyně, cenu jídel, sezónnost zařízení a připojit i GPS údaje a fotografie. Konec průzkumu ministerstvo naplánovalo na konec března 2014. „Bude se jednat o terénní šetření formou pozorování. Metoda byla zvolena tak, aby byly šetřené subjekty minimálně administrativně zatíženy,“ uvedla Jabůrková. Partnerem projektu je Svaz obchodu a cestovního ruchu.
„Podobná šetření se realizují ve zhruba desetiletých intervalech. Zjištěné informace budou dostupné, jak státní správě a samosprávě, tak především široké podnikatelské sféře a budou využívány jako podklad pro strategické i operativní rozhodování,“ poznamenala mluvčí.
Společnosti, které chtějí ve výběrovém řízení soutěžit, musí prokázat, že v posledních třech letech realizovaly alespoň tři podobné zakázky a minimální počet dotazovaných dosáhl pěti tisíc. Výzkum se měl navíc uskutečnit formou „face to face“.
Soutěžená cena bude mít pro úřad 70procentní důležitost, 30 procent přisoudí ministerstvo kvalitě nabízených služeb. Čas na předložení nabídek mají firmy do 31. července.
Havlíček ministerstvu vytýká i další projekt, tentokrát za 150 milionů korun, podle kterého by měli do více než čtyř tisícovek českých hotelů a restaurací chodit tajní agenti hodnotící jídlo a chování obsluhy. Projekt zahrnuje na devět tisíc kontrol. „Přitom jde pouze o jejich subjektivní dojem,“ podotkl Havlíček.
: