Jan Kranát: Význam ojetých vozidel na Českém trhu nadále poroste

Jan Kranát, jednatel společnosti Škofin

Jan Kranát, jednatel společnosti Škofin Zdroj: Skofin

Poptávka po nových vozech bude klesat, naopak nadále bude trvat vysoký zájem o ojetá vozidla se stářím do tří let. „ŠkoFin v roce 2013 například uzavřel meziročně o téměř padesát procent více nových smluv na ojeté vozy,“ říká jednatel firmy Jan Kranát.

E15.cz: Jak hodnotíte rok 2013?

Byl to jeden z nejtěžších roků, které jsem profesně zažil. Prodeje nových vozů ovlivňují reexporty, trh s vozidly je pod značným přetlakem, nabídka značně převažuje poptávku. Ať už u výrobců, prodejců nebo distributorů také vznikl obrovský tlak na cenu. Vidíme to i u nás – auta jsou celkově levnější. Všichni si krátíme své marže. Řada firem je nucena provádět úsporná opatření. Celkové registrace nových vozů na českém trhu za první tři čtvrtletí klesly o osm procent. ŠkoFin přesto aktuálně financuje každý téměř třetí prodaný nový vůz koncernu Volkswagen na českém trhu.

E15.cz: Roste reálně význam ojetin? Zaměřují se na ně nyní více i oficiální distributoři?

Lidé si zvykli, že je možné koupit si kvalitní ojetinu z operativního leasingu. Polovina prodejů na českém trhu jsou totiž na IČO a firmy drží vozidlo jen po dobu, po kterou účetně musí. Po třech či čtyřech letech se pak tato vozidla dostávají zpět na trh.

E15.cz: Bude český trh s vozidly pokračovat v propadu, nebo nastane nějaký obrat?

Poptávka po nových vozech bude klesat. Nevidím důvody pro to, aby nastala rázná změna. Zákazníci si velice dobře rozvažují, kam zainvestují. V Česku je prioritou investice do bydlení, pak až do auta. V tom jsme jiní než například Rusové, pro které je auto vizitkou, chloubou důležitější než bydlení.

V Česku bude podle mého mínění dále růst poptávka po ojetých vozech do tří let stáří s rozumným počtem najetých kilometrů. Zákazníci se již poučili u „bazarů“ se stáčenými tachometry, proto začínají preferovat autorizované dealery/prodejce. ŠkoFin v roce 2013 například uzavřel meziročně o téměř padesát procent více nových smluv na ojeté vozy. Proto také nabízíme nově záruku na ojetá vozidla ve spolupráci se ŠkodaPlus a DasWeltauto.

Jak si z hlediska obliby úsporných vozů stojí elektromobily?

Je to začínající trend, elektromobily mají velký problém v dojezdovosti, vysoké pořizovací ceně a nedostačující infrastruktuře. Výrobci baterií budou muset napřed vyřešit právě tyto problémy. Do té doby se bude jednat spíše o produktový doplněk výrobců a módní záležitost. Bude to možná fungovat, pokud tento přístup nějak podpoří stát.

E15.cz: Podpora státu je podle vás tím správným stimulem?

Buď daňová, nebo přímá podpora při pořízení elektromobilu je podle mě jediný způsob, jak zákazníka ke koupi elektromobilu přesvědčit. Pokud se samozřejmě nejedná o milovníky ekologie či high-tech technologií, kterých je však velmi málo.

E15.cz: Vysoká pořizovací cena jde přece řešit i vhodným způsobem financování? Má na toto ŠkoFIN nějakou odpověď?

Elektromobily zatím nemáme v plánu financovat. Mnohem zajímavější jsou pro nás ale vozidla na CNG. Do podpory jejich prodejů hodláme investovat, je to i ve strategii nejen Škody Auto, ale také Volkswagenu. Po Česku máme přes 250 dealerů – představte si situaci, kdy byste si u nich jakožto řidič mohl kdykoliv natankovat, nabít či doplnit svoji hnací jednotku. Ale v překážce tomu je zatím cena přestavby a přebudování těchto míst.