Kavárny plánují otevírání nových provozoven, i přes nižší návštěvnost. Budou také zdražovat

Costa coffee

Costa coffee Zdroj: Reet Talreja

Kavárna
Kavárna
Kavárna
Barista v Costa Coffee
5
Fotogalerie

Kavárenské řetězce v Česku se v důsledku pandemie koronaviru a souvisejících opatření potýkají s nižší návštěvností, přesto letos plánují otevírání nových poboček. Vzrostl počet lidí, kteří si občerstvení objednávají s sebou, firmy se tak hodlají věnovat zlepšování této služby, stejně jako rozšiřování nabídky nápojů i jídel. Kvůli rostoucím cenám kávy, energií, dopravy a dalších vstupních nákladů některé řetězce zdražují. 

Britský řetězec Costa Coffee by se letos ve druhém a třetím čtvrtletí měl rozrůst o dvě kavárny mimo Prahu. V současné době jich má v ČR kolem 60. "S každým dalším opatřením dochází k okamžitému poklesu návštěvnosti. Část lidí nepřijde z obavy z možné nákazy, část zákazníků prostě nechce být již jakkoliv omezována a nucena k něčemu, co vnímají jako určitý stav nesvobody," uvedl ředitel Costa Coffee ČR Aleš Fránek. Vzhledem k vývoji pandemie chce značka rozšířit službu doručení domů zákazníkům v lokalitách, kde dosud není dostupná.

Podnikatelé se podle Fránka musejí vypořádat se zdražováním ve všech úrovních od zvyšování mezd, přes růst cen u dodavatelů po vyšší ceny energií. "Zdražení je pro nás vždy až ta poslední možnost, ale vzhledem k celkové situaci ho bohužel nelze vyloučit," řekl.

Video placeholde
Kavárna Místo: dejvická legenda s kávou Doubleshot

Česká síť CrossCafe plánuje letos otevřít tři nové kavárny, momentálně jich provozuje 20. V únoru představí nové podmínky pro potenciální franšízanty, cílem je usnadnit zájemcům cestu k provozování kavárny. I CrossCafe sleduje úbytek hostů v pobočkách. Důvodem jsou vládní restrikce i nárůst počtu nakažených. "Dříve 65 procent hostů zůstávalo v kavárně a pouze 35 procent si objednávku bralo s sebou. dnes je poměr vyrovnaný," uvedl ředitel společnosti David Štangle.

CrossCafe chce letos posílit nabídku obědů, lidé by měli mít možnost vybrat si z několika druhů hlavních jídel. Kavárny tak plnohodnotně nahradí návštěvu restaurace, řekl Štangle. Doplnil, že zvýšit ceny musela firma už loni, další zdražování aktuálně nechystá.

Tchibo zdraží od února

Kavárny jsou součástí prodejen německé společnosti Tchibo, kterých má v tuzemsku 45. "V posledních dvou letech jsme vzhledem k pandemii budování našich vlastních obchodů pozastavili, ale letos bychom se rádi vrátili k plánu expanze a otevřeli alespoň jednu další značkovou prodejnu, vše bude ale záležet na nabídce lokalit a také podmínkách v daném místě," řekla mluvčí firmy Eva Kotýnková. Společnost chce ale pokračovat s koncepcí dočasných obchodů, tzv. pop-up stores. Návštěvnost prodejen podle Kotýnkové klesla proti předkrizové době zhruba o 30 procent.

Tchibo plánuje zdražení od 1. února. "Do zvýšení cen se promítá především výrazný nárůst cen zelené kávy na světových burzách a dále permanentně rostoucí ceny dopravy, energií i obalových materiálů," uvedla Kotýnková.

Na český trh loni vstoupil polský řetězec Dobro & Dobro cafe, první kavárnu otevřel v centru Prahy v Purkyňově ulici. S rozšířením počítá případně příští rok v závislost na situaci kolem pandemie. Nyní připravuje jarní kávovou nabídku a změny u snídaní. Spolupracovat bude s doručovací službou Wolt. "Co se týče zdražování, toho se možná dočkáme až se cena kávy stabilizuje a uděláme přepočet. Myslíme, že nárůst nebude výrazný. V tuto chvíli máme celkem přijatelné ceny na celý sortiment," uvedla firma.

V Česku dále působí americká kavárenská síť Starbucks se zhruba padesátkou poboček.