Kdo kupuje auta v Česku? Počet „neznámých“ zákazníků roste

Autosalon Škoda Auto

Autosalon Škoda Auto Zdroj: e15

Prodeje aut v Česku jdou nahoru, loňský rok byl podle některých zdrojů dokonce rekordní. Kdo si ale nová auta kupuje? Firmy, rodiny a někdo další. Počet těch posledně jmenovaných má negativní stoupající trend, letos jich může být až 20 tisíc.

Prodej osobních a užitkových vozů v České republice není transparentní bohužel dlouhodobě. Jak vyplývá z údajů společnosti Médea Research, registrace vozů na neidentifikovatelného zákazníka totiž rok od roku rostou.

Zatímco v roce 2011 byly takto zaregistrovány 5903 vozy, loni už to bylo 15 783 vozidel. Pokud by neprůhledné registrace podobně dál rostly, hranice takto „prodaných“ vozů by letos dosáhla 20 tisíc.

Prodejnost aut se statisticky zpracovává podle typu koncového zákazníka ve třech kategoriích. První je registrace vozů fyzickými osobami, druhá firmami a ve třetí jsou všechny ostatní možnosti.

V této třetí, takzvané neprůhledné kategorii se evidují neúplné zápisy a ty, u nichž nelze zjistit, zda byla kupujícím osoba, či firma.

Vysoký růst registrací v této kategorii v posledních letech podle Médea Research přispívá k menší průhlednosti v otázce nárůstu účelových samoregistrací některých značek. Ve výsledku tak dochází ke zkreslujícím prodejním číslům některých automobilových značek.

Varující trend

Varující je především nárůst neprůhledných registrací v posledních letech. Zatímco v roce 2011 byly takto registrovány celkově 5903 vozy, rok nato už 8711 vozidel.

V roce 2013 se neprůhledných registrací zvýšilo o více než šest procent na 10 347 vozů a loni o dalších téměř devět procent na již zmíněných 15 783 vozidel.

Údaje za leden 2015 (neprůhledně zaregistrováno 1577 vozů) naznačují pokračování trendu, což by mohlo znamenat až 20 tisíc takto registrovaných vozů v letošním roce.

Vedle Médea Research zpracovávají údaje Ministerstva dopravy ČR s počty registrací i některé další subjekty, především zájmová automobilová sdružení.

Ty v těchto dnech oznámily, že ve svých statistikách sloučí do jedné kategorii dvě a tři, tedy firmy s neprůhlednými registracemi. Tím se s největší pravděpodobností ještě více sníží možnost identifikace takzvaných účelových samoregistrací.

Médea Research bude naopak i nadále ve svých statistikách rozlišovat registrace ve třech kategoriích s tím, že i dál bude od počtu registrací v daném měsíci odečítat takzvané reexporty.

Neprůhledně registruje svá auta především VW, Seat a Ford

V kategorii registrací vozů mimo fyzické osoby a firmy má v lednu 2015 absolutně nejvíce registrací značka Volkswagen – 443 vozů, což je 28 procent všech vozů v této kategorii. Následují značky Ford (318 vozů) a Seat (245 vozů).

Stejné pořadí bylo za celý rok 2014, když Volkswagen měl takto 3231 registrovaných vozů, Ford 2886 a Seat 2490 vozů.
Mezi modely měl nejvyšší počet registrací v kategorii registrací mimo fyzické osoby a firmy v roce 2014 Ford Fiesta – 1726 vozů, což je 34 procent z celkových registrací tohoto modelu v tomto roce.

Následují Seat Ibiza – 1287 vozů, u kterého tvoří v roce 2014 registrace v této kategorii dokonce 57 procent a Seat Leon – 1137 vozů (37 % registrací).