Britský výrobce sportovních vozů, automobilka Lotus, bude mít po letech v České republice znovu oficiální zastoupení. V Praze zákazníkům nabídne kompletní zázemí včetně servisu. V posledních letech se totiž po finančních potížích britskému výrobci daří zvyšovat prodeje, současný návrat do Česka by na rozdíl od minulých pokusů mohl být úspěšný.
Za projektem otevření showroomu stojí skupina automobilových nadšenců, kteří se pro prodej vozů od Lotusu rozhodli především pro jeho exkluzivitu a bohatou historii. „Lotus v Česku velmi chybí, ta jeho tradice, historie, vývoj a technologický pokrok. Nejde totiž jen o nákup auta, jde o životní styl,“ řekl pro E15 novinář a závodník Jan Červenka, který se stará o propagaci projektu.
To potvrzují také programy, které autorizovaný prodejce zákazníkům nabídne. Týkají se například modelu Elise 220, v jehož ceně nový majitel obdrží startovné v závodní sérii a čtyřdenní výlet po alpských silnicích. „Chceme tak ukázat, že se dá Elise použít k závodění, projížďkám, ale i cestování do práce. Jde totiž především o zábavu, a to za cenu rychlých hatchbacků,“ dodal Červenka.
Český importér však bude do České republiky dodávat kompletní modelovou řadu, včetně vozů z limitovaných sérií. Vrcholem nabídky je v současnosti je supersportovní model Evora, který může být konkurencí například pro legendární Porsche 911. Podle Červenky si v současnosti české zastoupení nedává žádné konkrétní prodejní cíle, i přesto nyní na model Elise registruje šest vážných zájemců.
V současnosti zastoupení Lotusu zprovoznilo pouze facebookové stránky, vrcholí však přípravy showroomu, k jehož otevření by mělo dojít na konci letošního roku. Doposud museli zájemci o auta této britské značky pro nové vozy do zahraniční, nejbližší obchodní zastoupení je v Německu a v Polsku. Potenciálně by tak česká pobočka mohla přilákat také zájemce z Rakouska, Slovenska nebo Maďarska, kde automobilka oficiální cestou své vozy nenabízí.
V posledních letech se roční produkce automobilky pohybuje kolem dvou tisíc kusů ročně, mezi největší trhy se řadí Japonsko, Velká Británie a Spojené státy, kde se prodeje pohybují kolem tří stovek automobilů ročně. Pro srovnání – roční prodeje modelu 911 od Porsche přesahují třicet tisíc kusů. Lotus se však kromě produkce vlastních vozů zabývá také externí vývojovou činností. Společnost se tedy podílela například na vývoji Volva 480 nebo Nissanu GT-R. Dodávala také karoserie pro první model Tesly s názvem Roadster a hypersportovní automobil Hennessey Venom GT.
Automobilka založená vývojářem Colinem Chapmanem patří pod křídla malajského Protonu, který ji koupil v roce 1996. Podle nejnovějších informací však Lotus i s mateřským Protonem poputuje k novému majiteli. Hlavními zájemci jsou údajně automobilky Renault, Suzuki a koncern PSA (Peugeot-Citroen).
V České republice má nedlouho své obchodní zastoupení rovněž britská automobilka Morgan, která se zabývá ruční výrobou tradičních sportovních vozů se současnou moderní technikou uvnitř.