Malá nákupní centra přicházejí o zákazníky, velká si je udrží

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Návštěvnost českých nákupních center v loňském roce klesla o 0,9 procenta. Zákazníků ubylo hlavně menším centrům, velké shopping parky si udržely růst o 1,6 procenta. Vyplývá to z Indexu návštěvnosti nákupních center Českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Po povzbudivém růstu návštěvnosti nákupních center v prvním čtvrtletí o 2,3 procenta došlo zejména v červenci a srpnu k poklesu, a to až o 4,8 procenta. Negativní trend poté v menší míře pokračoval až do konce roku.

„Z vývoje indexu v druhé polovině minulého roku můžeme usuzovat, že se negativní dopady zmírňují. To by mohlo ukazovat na lepší vývoj v budoucnu. Z indikací od nájemců obchodních center víme, že pokles návštěvnosti byl nižší než propad tržeb,“ uvedl předseda Českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center Jan Kubíček. Češi tedy podle něj stále rádi chodí nakupovat do center, celkově za své nákupy ale vynakládají méně peněz.

S poklesem návštěvnosti se loni potýkala zejména menší centra, kterým počet zákazníků klesl meziročně o 4,8 procenta. Velkých center, která mají víc než 100 obchodů, se negativní trend dotkl jen v letních měsících. Pomyslné otevírání nůžek ve vývoji návštěvnosti velkých center a zbytku trhu tak v průběhu roku nadále pokračovalo.

Index návštěvnosti nákupních center vydává Mezinárodní asociace nákupních center ve spolupráci s auditorskou společností PricewaterhouseCooppers. Do sběru dat je zapojeno 25 nákupních center z celé ČR reprezentujících více než polovinu trhu.