Marže řetězců trvale rostou, na tvaroh si už přirážejí sto procent

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Obchodní řetězce prodávají v Česku potraviny se stále vyššími přirážkami. Ty se pohybují od 20 procent u výsekového masa až po více než 100 procent u některých mléčných výrobků, tvrdí Potravinářská komora. Podle jejího ředitele Miroslava Koberny by v případě snížení marží, které jsou v Česku větší než v západní Evropě, mohla vzrůst kvalita potravin.

„Obchodní přirážky řetězců trvale rostou a od loňského roku se u většiny výrobků zvýšily nejméně o deset procent,“ uvedl Koberna. Podle prezidenta komory Miroslava Tomana je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou zboží větší u výrobků s vyšší přidanou hodnotou než u komodit, mezi něž patří mléko či výsekové maso.

Podle šetření komory byl největší rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou u ochucených sýrů a měkkého tvarohu. Po odečtení všech slev odběratel kupoval kilogram tvarohu v průměru za 54 korun. Prodejní cena včetně DPH však činila 125 korun. Obchodní přirážka bez DPH tak přesáhla 100 procent.

„Pojďme hledat důvody, proč výrobek, který je dodáván za zhruba 100 korun, je prodáván za více jak 200,“ poznamenal Koberna. U některých specialit, jako jsou určité druhy šunky od malých výrobců, je podle Koberny konečná cena v obchodě oproti nákupní ceně až trojnásobná.

„Můj osobní názor je, že kdyby se dokázalo sáhnout do této oblasti obchodu, potraviny v Čechách by mohly být kvalitnější a mohly by být levnější, pouze zisky zahraničních řetězců by byly o něco menší,“ řekl Koberna s tím, že jediný, kdo s tímto může něco udělat, je stát.

„Stát určité nástroje vždycky má, ale protože tyto marže nejsou ve starých zemích EU-15 obvyklé, tak je vidět, že to tam nějakým způsobem funguje,“ uvedl. Je to podle něj otázka posouzení toho, co ještě není a co už je nekalá praktika.

Jednou z cest pro zlepšení situace je podle Koberny zveřejňování údajů o rozdělení marží mezi jednotlivé články na trhu. „Proto to nakonec děláme, aby si lidé uvědomili, že platí za potraviny daleko víc, než by platit museli,“ poznamenal.

Průměrné obchodní přirážky řetězců u vybraných potravin
VýrobekCena pro dodavatele po odečtení slevProdejní cena včetně DPHProdejní cena bez DPHDPH 15 %Přirážka v KčPřirážka v %
Mléko čerstvé 1 l11,9319,4016,872,644,9441,30
Ochucené sýry 1 kg97,20231,20201,4030,16103,84107,37
Chléb 1200 g19,9425,9022,523,385,5832,91
Rohlík 43 g1,001,571,360,210,3635,62
Lovecký salám 1 kg99,04170,43148,2022,2349,1651,00
Vepřová ples s kostí 1 kg53,0074,9065,139,7712,1318,60

Zdroj: Potravinářská komora

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky s problémem rozdělení marží v maloobchodě s potravinami však stát příliš dělat nemůže. Zájmy a argumenty jednotlivých stran trhu bývají navíc značně protichůdné.

Pro řešení dlouhodobých sporů mezi jednotlivými subjekty vytvoří speciální skupinu, v níž se budou pravidelně scházet zástupci zemědělců, obchodníků i výrobců spolu s představiteli ministerstva. „Budeme tyto jednotlivé příklady probírat, aby tam zazněly argumenty z obou stran,“ uzavřel Jurečka.