Měnové otřesy přepisují ceníky luxusního zboží. Číňané v Evropě ušetří

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Není Louis Vuitton jako Louis Vuitton. Alespoň pro Číňanku, která by se na svém předloktí ráda pochlubila třeba ikonickou kabelkou Speedy 30. Zatímco v butiku firmy na pařížské Champs-Élysées zaplatí zákaznice z Východu letos stále stejných 685 eur, doma v přelidněné Šanghaji ji tentýž akt luxusu vyjde kvůli propadu eura vůči jüanu o více než 60 procent dráže.

Ačkoli cenovky v obou metropolích zůstaly od začátku roku stejné, otřesy na měnových trzích prohloubily regionální rozdíly v cenách na tříleté maximum. „Číňané mohou momentálně ušetřit nákupem luxusního zboží v Evropě v průměru kolem 40 procent, ještě před rokem byl rozdíl v cenách asi 20 procent,“ uvádí analytik banky Bernstein Mario Ortelli pro list The Financial Times.

Hodnota společné měny jen od počátku roku propadla proti jüanu o deset procent, a čínským zákazníkům se tak více než kdy jindy vyplatí zajet si pro svůj vysněný brand do Evropy. Druhou možností je nakoupit od neoficiálních dovozců. S těmi se totiž vzhledem k pohybu měn letos doslova roztrhl pytel.

Možností je nákup od neoficiálních dovozců, s nimiž se vzhledem k pohybu měn letos roztrhl pytel

Rostoucí cenová disproporce a sílící pozice překupníků tak donutila výrobce některých luxusních značek k neobvyklému kroku. Britský výrobce oblečení a doplňku Burberry tak například v minulém týdnu zlevnil své zboží v Číně a Hongkongu
a cenovky v Evropě naopak přepsal směrem vzhůru. Obdobný krok udělal už v dubnu francouzský Chanel. Své čínské ceny snížil o pětinu a ty evropské naopak o pětinu navýšil.

Podle expertů tím však luxusní značky v Asii riskují svou pověst. „Když ve světě luxusu podražíte, nic se neděje. Když ale zlevníte, zákazníci si připadají ošizeni,“ dodává Ortelli.

Podle studie banky tak byly koncem března luxusní kabelky ve francouzských obchodech v průměru o 45 procent levnější než v Číně, loni to přitom bylo jen o necelou třetinu. Stejně tak drahé značky hodinek, za které dal čínský milovník luxusu koncem čtvrtletí v Evropě o 33 procent méně než ve své domovině.

Kurz jüanu k euru: