Nejsilnějším prodejcům oděvů se daří

H&M

H&M Zdroj: profimedia.cz

Největším světovým obchodníkům s oblečením se letos daří. Růst zisků ohlásily po globální jedničce, španělské skupině Inditex, také švédský řetězec H&M i americký Gap. Tomu od května do konce července stoupl zisk o bezmála 30 procent, a firma tak zlepšila i výhled na celý rok. Gapu pomohl hlavně růst tržeb na domácím severoamerickém trhu.

Výsledky v Evropě za první pololetí, kdy zisk narostl o 23 procent, zase potěšily šéfa H&M Karla-Johanna Perssona: „Jarní kolekci zákazníci přijali dobře, jak dokládá náš zvýšený podíl na maloobchodním trhu s módou, kde je situace nadále obtížná.“ Inditex, z jehož portfolia módních značek jsou nejznámější Zara, Bershka, Pull & Bear či Massimo Dutti, zatím informoval o hospodaření v prvním kvartále. Meziroční růst dosáhl až třiceti procent, když čistý zisk činil v přepočtu zhruba 11 miliard korun. Firma nejbohatšího Španěla Amancia Ortegy přičítá dobrý hospodářský výsledek hlavně expanzi v Asii, Latinské Americe a také ve východní Evropě, kde letos vstoupila na bulharský trh.

Střední a východní Evropa (CEE) už přestává být pro obchodníky s módou tolik atraktivní, jako bývala v době boomu do roku 2008. Podle britsko-americké poradenské společnosti PMR loni trh s oděvy v šesti zemích regionu, kam analytikové zařadili vedle Česka a Slovenska ještě Polsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko, stoupl jen zhruba o jedno procento z hlediska lokálních měn, v přepočtu na euro ještě méně. Důvodem je kromě šetření domácností také pomalejší expanze nákupních center v posledních dvou letech.

Nejsilnějším hráčem je i v tomto regionu Inditex s celkem 320 obchody, přičemž analytikové očekávají do roku 2014 další růst. Za španělským gigantem následuje polská firma LPP, jíž se podařilo dobýt trh hlavně se značkou Reserved, a britské Tesco. To nyní rozšiřuje svoji módní řadu F&F. Tato trojice ukrajuje 12 procent trhu střední a východní Evropy. Podle PMR už lidé utrácejí téměř polovinu peněz za oblečení a obuv ve specializovaných řetězcích, třetinu pak v nezávislých obchodech a super- či hypermarketech.

Z nejsilnějších světových hráčů mají v šestici zemí kromě Inditexu silný podíl také řetězce H&M, nizozemský C&A a německé sítě New Yorker a Orsay, která se na region výrazně orientuje. Celkem už mají podle PMR v regionu přes 1100 prodejen.